Klxnm

    Hej! Jag och min partner har pratat en del om att flytta till Nederländerna efter bådas examen. Jag pluggar för närvarande juristprogrammet i Uppsala och undrar hur det fungerar med att jobba i andra länder med ett svensk juristexamen? Hittills känns juristlinjen väldigt låst till svensk lag och det gör mig lite orolig om att jag inte kommer omlokalisera i framtiden då mitt juristexamen inte kommer vara till nytta utomlands.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    lagar skiljer sig mellan länderna och svensk juristutbildning är anpassad till de svenska förhållandena. Om du med svensk juristexamen vill bo i Nederländerna, så kan du försöka hitta en svensk arbetsgivare som har samarbete med Nederländerna och låter dig bli "placerad" i det landet. Vet inte om det är möjligt att åstadkomma, så du får själv avgöra om du vill försöka satsa på den lösningen... Annars, så borde du kunna få något jobb i Nederländerna, kanske inte på basis av din svenska juristutbildningen... Ännu ett alternativ skulle kunna vara att med juristexamen försöka komma in på någon utbildning på avancerad nivå, t.ex ett masterprogram i Internationell rätt (du kan se om någon sådan utbildning som kanske kan bli av intresse för dig kommer, när det blir dags, att bli sökbar i Sverige eller i Nederländerna). Fundera också på om du vill/kan läsa juridik i Nederländerna
    Det går också att byta inriktning på sin framtida karriär och satsa på jobb inom andra kunskapsområden som kanske har med juridik att göra på något sätt eller inte alls. Många högutbildade som byter land byter även inriktning på sin karriär (ofta på grund av att de inte hittar möjlighet att, i det nya landet, fortsätta på den "gamla karriärbanan").
    Ta och titta på många jobbannonser i Nederländerna - detta för att se vad arbetsgivare önskar sig att man har för kvalifikationer när man söker jobb.
    Men du kan också fundera om du vill/kan starta eget och bli din egen arbetsgivare. För information och inspiration om att starta eget kan du kika på bl.a framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare

    Studie- och yrkesvägledare