Tovatej

    Hej! Jag är mitt uppe i att bestämma mig för vilket program jag ska läsa på högskola. Min dröm har alltid varit att gå jurist, men jag ligger ganska precis ett meritpoäng under det som brukar gälla för ansökan. Därför har jag funderat på andra program att gå, har dels hittat rättsvetenskap i Luleå, men sen finns det också ett som heter förvaltningsjuridik i östersund. Jag förstår givetvis att jag inte blir jurist av dessa utbildningar. Tror du/ni att dessa utbildningar har bra jobbmöjligheter? Det är nog det jag är mest orolig över, att jag ska utbilda mig och inte ”bli något” eller få jobb. Finns det andra vägar att gå?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om din dröm är att bli jurist, så vill jag råda dig söka i första hand till juristprogrammen på flera lärosäten (antagningsgränserna kan gå ner). Du förlorar inget på att söka i alla fall.
    Gör också högskoleprovet så många ggr du kan! Försök också höja ditt meritvärde.
    Du kan givetvis i andra och tredje hand söka till andra "juridiska utbildningar" på universitetsnivå och du kan samtidigt även söka till yrkeshögskola för att bli Paralegal (Juridisk assistent). Se exempel på yh-utbildningar:
    utbildning/nbi-handelsakademin/juridisk-assistent-paralegal
    yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal
    Det finns annars många yrken det juridik spelar stor roll. Några exempel: socionom måste bli expert på socialtjänstlagen; HR-yrken måste känna till innehåll i arbetsrätten väl; bygglovshandläggare måste känna till lagarna som styr vad som får byggas var; offentlig upphandlare måste vara bra insatt i de lagar som styr offentliga upphandlingar. Fler exempel på yrken som måste bli experter på vissa "delar av juridiken": Adoptionskonsult, Facklig förtroendeman, Markförhandlare.
    ***
    Du i din fråga nämner några program och frågar om jobbmöjligheterna efter de programmen, men det kan jag tyvärr inte säga någonting om utan måste hänvisa dig till information på utbildningens egen webbplats, till att fråga studievägledare på den institutionen där utbildningen ges, till arbetsförmedlingen som gör prognoser för arbetsmarknaden och till personer verksamma i den aktuella branschen... men det är mer eller mindre omöjligt att ge ett konkret svar om just du kommer få jobb (även om det skulle vara Mycket svårt att få jobb inom en viss bransch, så är det alltid några som får jobb och varför skulle det inte vara just du som blir en av de som får jobb?). Många ggr spelar andra saker, än utbildning, stor roll, t.ex "övriga meriter" (t.ex att man har körkort, har vissa språkkunskaper, har viss tidigare arbetslivserfarenhet mm) och personliga egenskaper och även ren och skär tur.

    Studie- och yrkesvägledare