Julius

    Hej! Jag har en fundering. Jag ska plugga till fastighetsmäklare i höst. dvs att jag kommer läsa fastighetsrätt 15p bland annat. Men nu är frågan om det är möjligt att läsa till någon behövlig kurs för att kunna jobba som förrättningslantmätare i framtiden? Jag vet att ett krav är att man ska ha läst fastighetsrätt, men vad bör jag lägga till för att öka mina chanser att få jobb som förrättningslantmätare i framtiden? Vill kunna göra min kandidatexamen bredare och lägga till fristående kurser för fler arbetsmöjligheter!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    när man tittar på jobbannonser (platsannonser om lediga jobb) för yrket Förrättningslantmätare så står det ofta följande:
    "Du har civil- eller högskoleingenjörsexamen inom lantmäteri/samhällsbyggnad, juristexamen motsvarande jur.kand eller annan relevant utbildning som vi bedömer likvärdig. Du har studerat minst 15 högskolepoäng svensk fastighetsrätt." Alltså 15 högskolepoäng inom kunskapsområde svensk fastighetsrätt är inte ett separat krav utan det bedöms tillsammans med civilingenjörsexamen, högskoleingengörsexamen eller juristexamen.
    För övrigt, så kan arbetsgivare anställa i princip vem de vill (med vilken utbildning som helst) - detta för att det inte finns några generella krav på vilken examen en lantmätare ska ha.
    Mest relevant är dock utbildning från LANTMÄTARPROGRAMMET. Det blir svårt att få jobbet om någon med examen från Lantmätarprogrammet söker samma tjänst. Du kan ta och titta vilka kurser som ingår i Lantmätarprogrammet och försöka läsa så många av dem som möjligt (om de ges som fristående kurser).
    Det blir dock, enligt min erfarenhet, tufft att konkurrera mot personer som t.ex har civilingenjörsexamen inom lantmäteri (civilingejörsprogrammen är 5-åriga). Och har man läst huvudområde inom sin examen som är just "lantmäteri" då har man omfattande kunskaper inom just lantmäteri. De andra sökande som inte har den utbildningsbakgrund kommer i så fall förlora i konkurrensen om jobbet.
    I de flesta fallen prioriterar arbetsgivare att anställa de som har "rätt"/mest relevant utbildning. Dock kan även andra meriter spela roll, t.ex språkkunskaper och personliga egenskaper.
    Så länge det inte ställs strikta krav på viss utbildning får arbetsgivare anställa vem de bedömer passar bäst. Och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika.
    Försök "efterlikna" lantmätarprogrammet så mycket du kan, är mitt råd. Du kan se om du hittar kursinnehåll i programmet på t.ex hv.se/utbildning/program/lantmatarprogrammet
    Du får också gärna kontakta studievägledare på institutionen där lantmätarprogrammet ges och fråga honom/henne om råd.

    Studie- och yrkesvägledare