John_00

    Hej! Det här är kanske en långsiktig fråga, men jag hade tänkt söka till optikerprogrammet strax efter studenten och jag undrar över en pytteliten sak. Nämligen skulle jag vilja jobba utomlands i framtiden, men jag vill gärna studera och ta examen här i Sverige. Min fråga är då om en utbildad optiker i Sverige kan direkt jobba utomlands utan ytterligare krav, alltså utan att behöva studera om eller så. Jag undrar även om detta går allmänt överallt i världen eller bara inom EU. Kan man alltså med sitt svenska examen som optiker exempelvis jobba i USA utan att behöva studera om något? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag kan tyvärr inte svara på din fråga och jag tror inte att det finns någon som kan göra det - med tanke på att du kommer behöva läsa i 3 år för att i Sverige utbilda dig till Optiker. De reglerna som gäller idag behöver inte gälla om 3-4 år. Reglerna och deras tolkning kan förändras över tid.
    Sedan tänker jag också på språk-frågan. Även om självaste utbildningen från Sverige t.ex skulle godkännas av den staten i USA där du om 4 år vill söka jobb, så behöver du också behärska "amerikanska"-språket flytande + att även om du gör det, så kan de som anställer "dra öronen åt sig" och välja att anställa någon med en "lokal"-utbildning, från sitt eget land för att de känner till vad den lokala utbildningen innehåller och litar mer på den utbildningen.
    Som regel, rekommenderas det att försöka gå högre utbildning i samma land där man senare vill arbeta. Detta för att utbildningar anpassar efter landets behov, regler och diverse förutsättningar.

    Studie- och yrkesvägledare