Studie- och yrkesvägledare
    Utbytesstudent från Lettland började hos oss vid terminstart på gymnasiet, NA programmet. Eleven har sett en utbildning som finns här i Sverige som hen i framtiden önskar gå. Går det att ändra så att hen blir en ordinarie elev, eller måste hen i sådana fall först gå språkintroduktion för att få de grundskoleämnen som behövs?
    • : Det kan spela stor roll vad för sort Uppehållstillstånd utbytesstudenten har. Är hen folkbokförd i kommunen? Är ni en fristående eller en kommunal gymnasieskola? Jag tror annars att - i fall ni är en kommunal skola - så måste det beslutas av chefen för utbildningsförvaltningen; en stadsjurist kan också gott titta på det. :)

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Lena,

    det är en mycket svår och ovanlig fråga.
    Och jag tror tyvärr inte att vi på Fråga SYV kan ge en generell svar som också blir rätt.

    Här kan många olika faktorer spela roll.
    Det är kanske snarare Migrationsverket och/eller jurister som måste ge svar.

    S.