Theodor

    Hej, Jag går andra året på naturvetenskapliga linjen (inriktning naturvetenskap) och har ett väldigt litet intresse för naturvetenskap. Jag går bara där för att bli behörig till det mesta på universitetet. Jag är däremot intresserad i hur kroppen fungerar då jag tränar. Jag använder därför kosttillskott och tänkte ifall att man skulle kunna göra något gymnasiearbete kring detta T.ex hur mycket värdena ändras för vissa vitaminer och mineraler när man tar kosttillskott, eller vad som händer i kroppen om man tar det., etc. Min fråga är ifall att det kan vara möjligt (både från skolan och möjligtvis sjukvården) Tack för svar :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Theodor!

    Temat och frågeställningar som ska besvaras av ditt Gymnasiearbete (GA) måste godkännas av din handledare på GA på din gymnasieskola. Personligen tycker jag det är OK, alltså passande, tema för GA inom naturvetenskap, men jag är inte din handledare för GA.

    Mitt förslag är att du formulerar temat och frågeställningarna på ett mer specifikt sätt, och även tar fram förslag på metod/metoder som du kommer att använda (är det en sammanställning av det som andra tog fram som du vill göra? är det några experiment t.ex på dig själv när du under perioden tar kosttillskott och sedan under några månader inte gör det och jämför dina värden? är det skillnaderna på personer i olika åldrar, kön, etnicitet som tar samma kosttillskott som du vill få fram och i så fall på vilket sätt - genom hitta forskning som andra har genomfört eller genom egna "experiment" eller intervjuer med personer som tar kosttillskott? - alltså på vilket sätt du vill få fram fakta). Nu är jag inte lärare i NO-ämnena och har själv inte gjort något gymnasiearbete, över huvudet taget (på "min tid" fanns det projektarbete, som kan man säga är något liknande dagens GA, som en gymnasiekurs men den var inte obligatorisk). Men jag - som SYV - har allmän kunskap om gymnasiearbete:
    - det är viktigt att temat och frågeställningarna är på förhand godkända av handledaren för GA på din skola;
    - det är inte förbjudet att göra GA i grupp men bedömning görs individuellt - några i gruppen kanske får godkänt (E) på GA och någon eller några i samma elevgrupp kan få F; du behöver alltså inte nödvändigtvis göra GA på egen hand, utan kan hitta någon eller några elever i din klass som är intresserade av samma frågor och så gör ni GA i en grupp - diskutera det med handledaren för GA på förhand; enligt skolverket är det i alla fall tillåtet att göra GA som "grupparbete";
    - omfattning är 100gymnasiala poäng (om man skulle endast göra GA och inget annat samtidigt, så skulle man behöva lägga ner 200 timmar, eller fem veckor på heltid).