Sofia
    Min dotter gjorde färdighetsprovet för att söka till Malmö Latins spetsutbildning i musik. Tyvärr blev hon inte godkänd. Nu funderar hon på att istället söka till estetprogrammet med musikinriktning på samma skola. Nu till min fråga: kan hon använda sig av sitt färdighetsprov när hon söker till estet musik? Eller får hon göra ett nytt? Eller kan måste hon enbart söka in på sina betyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia!
    Din fråga gäller antagning till ES på  Malmö latinskola. Vi som vanligtvis svarar här i forumet jobbar inom på den skolan och jobbar inte heller på gymnasieantagningen i Malmö.
    skolans egen webbplats står det att alla färdighetsprov sker i mars, och nu är det april. Så, enligt informationen på skolans hemsida kan man inte längre göra färdighetsprovet. Om eleven kan använda sig av samma prov som hen gjorde vid ansökan till "Spets", måste du fråga dem som jobbar direkt med antagningen till just den skolan. "Spets"-utbildningar är få och är "undantag i sig" och det är inte alla skolor som har spets som också har samma utbildning utan spets, så jag tror inte det finns några generella regler kring det.
    Allmänt gäller: vid ansökan till vanliga (ej Spets-) gymnasiala utbildning där skolan väljer införa färdighetsproven gäller följande - som regel kan eleven avstå från att göra färdighetsprovet och söka endast på sina betyg. Hen förlorar i så fall möjlighet att få de poängen (som plussas på) som färdighetsprovet/proven ger men har ändå en chans att komma in om hen har höga betyg i sitt slutbetyg från grundskolan.
    Kontaktuppgifter till gymnasieantagningen i Malmö kan du se på antagningskanslier.skr.se/kansli/gymnasieantagningen-malmö

    Vi rekommenderar ha många alternativ i sin gymnasieansökan. Om din dotter är intresserad endast av ES/musik, råder vi söka till flera gymnasieskolor som erbjuder den utbildningen. I Malmö erbjuder även Rytmus utbildning på ES/musik. Du/ni kan se skolans presentation på gymnasieguiden.se/gymnasium/rytmus-malmö