Hej Elin,
    skolverkets webbplats läser vi bland annat följande:
    För att få behörighet att undervisa i förskoleklassen ska du ha behörighet att undervisa i förskolan eller i årskurs 1–3 i grundskolan. Behörigheten framgår i ditt beslut om legitimation om du ansöker om en sådan behörighet. Det finns också examenstyper som ger direkt behörighet att undervisa i förskoleklassen.

    Behörighet att undervisa i förskoleklass
    För att bli behörig att undervisa i förskoleklassen behöver du något av följande:

    - en förskollärarexamen
    - en grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3
    - en äldre examen för arbete i förskolan, förskoleklass eller i minst en av årskurserna 1–3 i grundskolan
    någon annan examen som ger behörighet att undervisa enligt behörighetsförordningen. Du måste då ha kompletterat din utbildning så att du har fått kunskaper och förmågor som motsvarar kraven för en förskollärarexamen eller en examen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3.

    • Elin : Alltså kan jag gå förskolelärare utbildningen, få en förskollärarexamen och då arbeta inom förskoleklassen och förskola?
    • Anna : Enligt information på skolverket så kan du det. Fråga också studievägledare på förskollärarprogrammen. Annars, så är det skolverkets avdelning för lärar- och förskollärarlegitimationer som bestämmer i frågor om legitimationer i skolan.