eeeeeeee

    hej jag går i teknik programmet i gymnasiet och vill plugga vidare som civilingenjör i högskolan jag går i 3an och är 18år. jag har varken tagit matte 4 eller fysik 2 och kan därför inte fortsätta i högskolan. finns det möjligheter att plugga matte 4 under julovet för mig så att jag kan börga på högskola i vårterminen 2024. ingen berättade för mig att jag behövde dessa kurser... jag bor i göteborg kommun men har svårt att hitta info om detta i deras hemsida.

    om inte göteborg, kan jag göra detta i en närliggande komun?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en gymnasieelev (så länge hen är inskriven på gymnasiet) kommer inte antas till komvux eller till en folkhögskola och prövningar får du göra endast på din egen gymnasieskola och har rätt till prövning endast i två fall: om du läste en kurs och fick F i den eller om undervisning i en obligatorisk på din gymnasieutbildning kurs ej kunde erbjudas av din skola.
    Vidare är det också så att jullovet är ju inte 10 veckor lång. Att läsa, på heltid (40 timmar i veckan) matematik 4 och fysik 2 tar 10 veckor.

    Studie- och yrkesvägledare