Elvira

    Hej! Jag går vård och omsorgs programmet på gymnasiet och är redan inne på 3 året och ska till våren ta studenten. Jag har haft en jobbig skoltid då jag har haft problem med orken. Så jag har anpassat bort alla andra ämnen än vård ämnena. Jag har dock med mig svenska 1, matte 1a och engelska 5 samt naturkunskap 1a1 och sen individuella valen men har tagit bort resterande ämnen. Min lärare har sagt att jag inte kommer bli undersköterska pågrund av detta. Eftersom jag inte når poängen till en examen. Men det känns helt sjukt att ämnen som inte alls har med min yrkesroll som undersköterska ska spela så stor roll. jag är snart utbildat klar. Känns så oretvist att inte få bli undersköterska trots 3 år av utbildning. Finns det något sätt för få sin yrkestitel ändå.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    enligt information som finns att ta del av på socialstyrelsens hemsida gäller, för dig, följande (för att kunna få ut bevis om att du får titel Undersköterska):
    Du ska ha godkända betyg som omfattar minst

    1 240 gymnasiepoäng i ämnen eller kurser med inriktning mot vård och omsorg
     och minst 80 gymnasiepoäng i svenska eller svenska som andraspråk.
    Hänvisning: socialstyrelsen.se/skyddad-yrkestitel-for-underskoterska
    ****************
    Av det du skriver i din fråga verkar det som att du har godkänt betyg i svenska 1 (en kurs á 100 poäng), så du uppfyller i så fall kravet i svenska. Om du, dessutom även har minst 1250 poäng (godkända kurser) i ämnen med inriktning mot vård och omsorg, då ser det ut som att du uppfyller kraven.
    Så, även om du inte uppfyller kraven för EXAMENSBEVIS från gymnasiet, så kan du uppfylla kraven för att kunna få yrkesbevis som undersköterska. Det är två olika saker. Om kraven för examensbevis från gymnasiet se gymnasieGuiden.se/examen
    *****************
    Du kan (senare) på komvux försöka läsa upp kurserna så att du skulle kunna få ut examensbevis från komvux. Det är upp till dig om du vill göra det. Kanske efter ett tag (om några år) så har du viljan att göra det och i så fall söker du läsa på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Studie- och yrkesvägledare