Waseemassaf11

    Hej Jag har anmält mig till 20 utbildning sedan första urvalet på antagning.se. men jag fick STRUKEN på 19 st av dem pga jag inte hade Engelska 6, och 1 utbildning är inte behandlad än. Förmodligen jag kommer att få betyg i Engelska 6 och då har jag nya meritvärde. Vissa utbildningar som jag sökte till är fortfarande öppna för Sen anmäla, jag vill anmäla mig till dem igen.. kan jag göra det? Det står att man kan max söka till 20 utbildningar bara, jag har sökt till flera men jag ångrade mig. Kan man inte ta bort? Om jag vill börja en ny ansöka, till de som har öppna sena anmälan. Kan jag göra det? Kan jag ta bort den här utbildningen som det står (obehandlad än) och lägga till en annan utbildning istället nu? Kan jag söka till ett universitet via ett mejl till dem istället för antagning? Jag är vilse, jag är jätterädd om att inte kunna börja ansöka på nytt då är jag tvungen att vänta ETT HELT ÅR TILL. Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    godkänt betyg i Engelska 6 krävs för grundläggande behörighet till de svenska lärosätena: högskolor-universitet. Om du inte har godkänt betyg i engelska 6 kommer du inte bli antagen till någon svensk högskole-universitetsutbildning på grund av att du saknar grundläggande behörighet. Det är på så sätt ingen mening i att göra ansökan/anmälan på Antagning.se - oavsett hur många utbildningar och vilka utbildningar på de svenska lärosätena du söker, kan du, som sagt, inte bli antagen på grund av att du är obehörig. Du måste ha Examensbevis från gymnasiet eller från komvux och du måste också ha annat som krävs för grundläggande behörighet, bland annat godkänt betyg i gymnasial kurs engelska 6. Så, mitt svar är att så länge du är obehörig, så är det meningslöst att göra ansökan; detta på grund av att svenska lärosäten kan inte ta in obehöriga (inte ens om det står tomma platser på utbildningar).
    Du skriver om att kanske behöva vänta ett helt år... Ja, det kanske du kommer behöva göra... men du kan också försöka bli behörig så fort som möjligt och se vad som blir sökbart till start på våren 2024. Anmälningsperioden till VT24 kommer att öppnas den 15 september 2023 (vilket du kan se på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum). Det är färre utbildningar som startar på våren, jämfört med hösten, i Sverige, men det kan också vara så att det är lättare att komma in - på grund av färre sökande som konkurrerar om platserna.
    Du får också gärna titta på utbildningar inom andra skolformer som t.ex KKU, folkhögskola och yrkeshögskola.
    Annars, så är det inte obligatoriskt att läsa på eftergymnasial nivå, över huvudet taget. Du kan söka jobb på de meriter du redan har. Det finns ganska många jobb man kan få utan att ha studerat på eftergymnasial nivå, se t.ex framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken

    Studie- och yrkesvägledare