Philip
    Hej!

    Jag håller på att läsa in naturvetenskapliga gymnasiekurser på komvux för att bli behörig till läkarprogrammet. Mitt mål har varit att bli antagen nu till vårterminen 2020. Mot slutet av den här höstterminen kommer jag ha två kurser kvar att läsa in - Biologi 2 och Kemi 2.

    Mitt problem är att de här kurserna tar slut först den 20e december, och sista kompletteringsdag för ansökan till vårterminen är den 2a december.

    Jag har läst om sen komplettering på antagning.se, men som jag förstår det blir det i praktiken som att göra en sen anmälan, vilket i fallet med läkarprogrammet skulle göra att jag inte har någon chans att bli antagen nu till vårterminen eftersom söktrycket är så högt.

    Finns det något jag kan göra för att bli antagen nu till våren? På samma komvuxskola som jag läser på anordnas naturvetenskapligt basår (som jag inte läser), och basårets sista kurser (som är samma kurser som jag ska läsa) tar också slut den 20e december. Kan det verkligen vara tänkt att man ska läsa basårets andra termin under hösten och sedan vänta hela vårterminen innan man kan söka sin utbildning?

    Är det så att ens lärare tilldelar en ett preliminärt betyg på kursen som man kan använda till att söka utbildningen, innan man får sitt slutgiltiga betyg?

    Tack på förhand
    • Julia : På varje lärosäte: högskola-universitet finns det ANTAGNINGSGRUPPEN. Du kan kontakta antagningsgruppen på det lärosäte dit du söker. Jag tror tyvärr du får svar att du måste komplettera i tid och i annat fall söka till nästa antagningsomgång.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Philip,

    jag tror tyvärr inte att du kan få utnyttja ngt. undantag... just pga läkarprogrammet är så populärt och jättemånga söker som har mycket höga betyg och som söker i tid.
    Om du inte kan sista kompletteringsdag ladda upp dina betyg på din inloggning på www.antagning.se - kommer du tyvärr få svar OBEHÖRIG. Du får då söka till nästa gång det blir möjligt - alltså till hösten 2020.
    ****
    Hur din komvux har tänkt, kan du med fördel fråga på komvux i din kommun. det kan inte vi här på Fråga SYV svara på. Komvux i varje kommun får bestämma rätt mycket själva.
    Jag kan tänka mig att förklaringen är så enkel att om man ska satsa på att ge betyg till sista kompletteringsdagen 2 dec., då måste betygen sättas redan i mitten på november - med det blir det extremt kort termin eller så måste man börja terminen mitt i juli i så fall, när de flesta lärare har semester... och även de studerande har sommarjobb eller är bortresta... och vad man som studerande på komvux gör med sina betyg sen, är det upp till var och en - kan Komvux svara. Men fråga - och du får gärna återkomma till oss och berätta vad du fick för svar.

    Om terminen slutar 20 dec., kan det mycket väl vara så att ni får dagen innan, den 19 dec, t.ex veta vilka betyg ni får - av lärare, men sedan ska betygen bekräftas, kontrolleras, skrivas in i betygskatalog och utfärdas - betyg "i handen" är det i så fall mitt i januari man kan få. Det kan gå fort, om allt "klaffar" men om utbildningsadministratör blir sjuk eller läraren glömmer notera ngt., eller skriva under och sedan reser iväg under julhelgen och blir icke-anträffbar... då kan det ta flera veckor innan man får sitt betyg.
    Som sagt, ska man vara säker på att kunna lada upp sitt betyg 2 dec. på antagning.se, ska man veta 100% vilket betyg man får och vara klar med kursen ett par veckor innan (helst 3 veckor innan sista kompletteringsdag).
    Det enda du kan göra är, enligt min mening, att försöka få betyg snabbare - att du läser framåt och försöker skynda på, om det går. Här är det din motivation och studieförmåga + hur flexibelt är upplägget på din kurs, som spelar roll.
    Om du är inskrivet på "flex"-kurs, borde du ha rätt att skynda på enligt din egen studieförmåga ... men om det är en vanlig kurs med fasta provdagar, så är det svårt för läraren, även om hen skulle velat hjälpa dig - att fixa detta. Här är det också "betalning" till utbildningsanordnare som kan "ställa till det": om du t.ex får ditt betyg utfärdat sista november - då är din kurs slut och utbildningsanordnaren får ej betalt för de 3 veckorna i december (på så sätt går de "minus" ekonomiskt)... det är ett komplicerat system med olika intressen inblandade.
    Du vill så klart komma in på din utbildning och inte vill vänta en hel termin, vilket jag har stor förståelse för. Och så finns det andra "aktörer" som har egna intressen, som är viktiga för dem.

    Vänligen
    Julia

    • : Hej! Först och främst: tack för ett så utförligt svar. Du skrev ju att jag gärna kunde återkomma när jag vet hur det gick, så nu gör jag det. Jag kontaktade komvuxskolan som jag läser vid, och tydligen är det många andra som är i min situation. Skolan som jag läser vid anordnar därför specialprov som äger rum några veckor innan kursen slutar, så att man ska kunna bli klar innan sista kompletteringsdag. Så allt har faktiskt löst sig och det verkar som att jag kommer kunna bli antagen nu till våren. Jag vet inte om alla skolor erbjuder den möjligheten, men jag kan rekommendera andra i min situation att höra efter hos sin skola om det går att skriva slutprovet några veckor tidigare. Återigen, tack så mycket för ditt svar: Allting löste sig när jag gjorde som du sa och kontaktade skolan. /Philip
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej" det kommer inte att hjälpa dig, men det är relativt få utbildningar som startar på våren; de flesta svenska utbildningar startar i aug-september.
    Varför folk läser andra terminen på nat.vet.basår med slut till jul - kan vara väldigt olika... kanske de vill resa utomlands under våren och vill bli klara med sina kompletteringar i god tid så de kan söka till höstterminen!
    Det finns också utbildningar som kräver hög naturvetenskaplig behörighet som kommer ha restplatser, t.ex vissa Ämneslärarprogram - har en högskoleutbildning restplatser (tomma platser, när alla behöriga som sökte i tid, kom in) kan de ta in sent, även när utbildning redan har börjat, kan de ändå ta in... så det finns många olika varianter. Komvux i din kommun vill inte (eller kanske anser att de inte kan) anpassa hela sina kursupplägg till de några få personer som ska söka till vårterminen.
    Tråkigt men vad ska man göra?!