Zainab
    Hej!
    Jag går på andra året gymnasium (natur) och börjar fundera på vad jag vill bli. Jag har aldrig varit intresserad av ämnen som biologi eller kemi, men jag valde natur eftersom det ger behörighet till många yrken. Jag har alltid varit intresserad av yrken som är en slags kombination av naturvetenskap och estet.

    Arkitektur är ett sådant yrke tycker jag, jag har läst om det och är verkligen intresserad av det. Men problemet är att jag inte är bra på att t.e.x rita eller vara kreativ. Jag har ingen naturlig begåvning för att se framför mig idéer och rita ner dem på papper. Jag är motiverad att lära mig och bli bättre på det, men är det ens möjligt i universitet? Kommer jag kunna klara av mig fastän jag kanske inte har förkunskaper om att rita baksidan av en byggnad eller räkna ut exakta mått o.s.v? Jag undrar även ifall det finns tillgängliga jobb eller om det är en hög arbetslöshet bland arkitekter?

    Mvh zainab:)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Zainab,
    det finns många olika sorters arkitekter och det finns också många "arkitekt-liknande" yrken, ex. anläggningsprojektör-BIM >> och byggprojektör-CAD/BIM.
    Kika också gärna på - Inredningsarkitekt >> & Virtual Merchandiser >>.

    Till de högskoleprogram där man läser för att bli Arkitekt >> är det jättestor konkurrens; svårt att komma in. Om man kommer in, anses man vara kapabel att klara av utbildningen och sedan också få jobb som byggnads-arkitekt

    Man kan utveckla sina talanger, men inte hur mycket som helst. Om dina talanger kan utvecklas tillräckligt mycket för att bli en framgångsrik Arkitekt, kan tyvärr inte vi här på Fråga SYV svara på, men vi hoppas det går bra. Gör ditt bästa och Lycka till!
    Annars så finns det, som sagt, många olika "liknande yrken" eller yrken som innehåller delar av det som arkitekter gör... - titta gärna på många olika yrken på www.framtid.se - ex. kan du börja med yrke/samhällsplanerare.