Milla SYV på FrågaSYV
    hej Donna!
    Behörighet till Farmaceut är: godkända betyg i kurser - Biologi 2, Kemi 2, Matematik 3c.
    och till Receptarie - är godkända betyg i Biologi 2, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4.

    Det blir väldigt svårt att bli behörig på SA. Biologi 1 kan man läsa som programfördjupande kurs, men ej Biologi 2.
    Kemi får man inte läsa som programfördjupande på SA och inte Fysik heller.
    Matematik 3 och 4 får man läsa som Programfördjupande.
    Eftersom 2 kurser i kemi som krävs + biologi 1 - utgör 300 poäng och det finns bara 200 poäng inom Individuellt val, så kan man ej utan rektors beslut om att få läsa utökat program, få behörighet till Farmaceut eller Receptarie på Samhällsvetenskapsprogrammet.
    Svaret är: Nej, man kan inte bli behörig på SA (men undantag av att i fall rektor fattar beslut om att du får läsa utökade kurser, dvs läsa på mer än heltid; behöriga lärare måste finnas på skolan i kemi, fysik och biologi - och de finns på skolorna som för övrigt erbjuder NA eller Teknik).

    Ang.läsa modersmål och moderna språk - antar jag att din fråga gäller SA & då gäller det http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf att 200 poäng (2 kurser) i Moderna språk läses som Obligatoriska + man får även välja läsa Moderna språk inom Programfördjupningen (mellan 300 och 400 poäng, beroende på vilken inriktning på SA man kommer at läsa).
    Modersmål kan man läsa inom Individuellt val.
    Om man vill, kan man också byta de obligatoriska 200 poäng Moderna språk - mot Modersmål, men då kan man inte få meritpoäng. För modersmål får man inga meritpoäng.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare