Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, det kan man. Du behöver bli BEHÖRIG till läkar- och apotekarprogrammen och sedan också konkurrera om plats på utbildningen och ha tillräckligt höga meriter för att komma in.
    Som behörig sökande kan man komma in på resultatet av högskoleprover, dvs man behöver inte nödvändigtvis ha höga betyg.

    För behörighet till läkar- och apotekarprogrammen i Sverige behöver du ha Grundläggande behörighet till högskolestudier och godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik 4.
    Grundläggande behörighet är det Examensbevis och godkända betyg i svenska (eller SAS, svenska som andraspråk 2, 3 och engelska 6).

    På RL-programmet på gymnasiet kan man inte bli behörig till läkar- eller apotekarprogrammet. Du kommer att behöva komplettera efter gymnasiet.
    Komplettera kan du på komvux, på folkhögkolorna eller på naturvetenskapliga Basår på högskolenivå. Ännu ett sätt att bli behörig på är att skaffa sig kunskaper genom självstudier och göra Prövningar.

    Vänliga sommarhälsningar

    Julia syv