Pål

    Hej, Jag har en magisterexamen i textil från Konstfack och har jobbat över 10 år som designer och print designer på klädföretag. Nu vill jag bli lärare i tex textilslöjd, bild eller något annat textilt skapande. Vad behöver jag läsa in då? måste jag läsa hela slöjdlärare utbildning eller kan jag tillgodoräkna min tidigare utbildning och yrkeserfarenhet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Yrkeslärare på gymnasiets yrkesprogram - för att bli behöriga måste de ta examen från yrkeslärarprogrammet;
    Slöjdlärare på grundskolan, t.ex Textilslöjdlärare - är ett annat yrke och en annan sort lärarexamen krävs för att få legitimation från skolverket.
    När det är lärarbrist kan man bli anställd att undervisa på grundskolan eller på gymnasiet med den utbildningen som huvudman för skolan anser vara OK, tillräcklig.
    Nu är jag inte expert på lärarutbildningar, men min bedömning/åsikt (utifrån det du berättar i din fråga) är att du kan förmodligen snabbare och lättare bli yrkeslärare på gymnasiet i de ämnen som är specifika för inriktningen TextildesignHantverksprogrammet (HV).
    Information om HV finns på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/HV
    "Problemet" här kan bli att endast några få (vad jag kan se 6 stycken) gymnasieskolor i hela Sverige erbjuder (idag, oktober 2023) den utbildningen. Se här>> listan på gymnasieskolorna som - enligt de uppgifter jag har tillgång till - erbjuder HV/Textildesign. Men det kan hända att som Yrkeslärare kan man även jobba på andra ställen än just gymnasieskola, t.ex på folkhögskolorna, på KKU-utbildningar och kanske också på utbildningar inom yrkeshögskola (se utbud av yh-utbildningar på www.yhguiden.se).
    Det vi vet om yrket Textilslöjdlärare berättar vi i yrkespresentationen "Textilslöjdlärare" på www.framtid.se Arbetstillfällen för Textilslöjdlärare lär bli fler än för yrkeslärare i textilämnen (tror jag); detta för att slöjd läses på alla grundskolor och behovet av behöriga lärare är mycket stort.
    Vad gäller utbildning till slöjdlärare på grundskolan, så får du kontakta studievägledare på de lärosätena där slöjdlärare utbildas. De lärosätena som i Sverige erbjuder ämnet Slöjd inom ämneslärarutbildningen för åk 7-9 är, enligt de uppgifter jag har:

    Umeå universitet

    Linköpings universitet

    Göteborgs universitet

    samt

    Konstfack
    *********
    Jag kan inte svara på frågan om din utbildning till slöjdlärare (textilslöjd-lärare) kan kortas ner på grund av din tidigare utbildningsbakgrund och arbetslivserfarenhet; du måste fråga om det på de institutionerna där utbildningen till slöjdlärare ges.
    *********
    Ännu ett sätt att komma in i läraryrket kan vara att söka jobb som obehörig lärare och efter några år försöka komma in i något projekt som hjälper obehöriga lärare att bli behöriga. Fördelen med den vägen är att det är mycket ekonomiskt fördelaktigt: du börjar jobba och få lön direkt, och sedan när du får hjälp att utbilda dig (få behörighet) så brukar man få läsa (i alla fall delvis) på arbetstid med bibehållen lön... lite olika villkor, beroende på hur projektet är utformat.
    Det är heller inget som säger att du inte kan jobba som obehörig lärare i många år och t o m fram till pensionen. Tyvärr, måste jag säga... för att tanken är att endast behöriga lärare ska få lov att undervisa men p g a det är stor lärarbrist, så anställs de facto "lärare" utan någon som helst pedagogisk utbildning och ibland utan någon som helst högre utbildning, över huvudet taget.
    Det faktum att information om lärarutbildningar är bristfällig (svårt att få grepp om) hjälper inte heller i frågan om att försöka råda bot på lärarbristen.
    Du kan annars ha tur och hitta ngt lokalt projekt som hjälper de som vill bli lärare och som har lång yrkeserfarenhet "i ryggen". Sådana projekt dyker upp ibland på olika ställen i landet, körs i några år och sedan försvinner (ofta på grund av för lite intresse eller på grund av resursbrist).
    Du kan också kika på framtid.se/yrke/bildlarare

    Studie- och yrkesvägledare
    • Pål : tack för utförligt svar!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!