KellyIII

    Hej. Jag vill i första hand plugga antingen en Yh-utbildning eller en kandidatexamen inom antingen programmering/IT eller ekonomi. Därefter vill jag arbeta med det. Men i framtiden så skulle jag också vilja jobba som gymnasielärare inom det jag pluggat tidigare. Kan jag då gå utbildningen "KPU" och då bli och jobba som t.ex. antingen "lärare inom programmering" eller "lärare inom ekonomi"?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    lärarutbildningar och lärarlegitimationer är många gånger ganska komplicerat att redogöra för. Vad gäller KPU, så vet man inte hur länge den utbildningen finns. Lärarutbildningarna har gjorts om ett antal gånger. De kan också göras om i framtiden. Och hur vägen till lärarbehörighet kommer se ut i framtiden, kan inte jag ge några garantier på.
    Som det är idag, så krävs det (egentligen) lärarlegitimation men det är stor lärarbrist och ofta får obehöriga undervisa. Om en obehörig lärare jobbar som lärare i några år får hen sedan ofta få möjlighet att komma in i någon sort projekt (t.ex VAL, vidareutbildning av lärare) som hjälper obehöriga (verksamma) lärare att bli behöriga.
    På gymnasiet är tanken att ämneslärare och yrkeslärare (alla med legitimation från skolverket) som egentligen bör undervisa.
    Du skriver om att du i framtiden vill jobba som "lärare inom programmering" eller "lärare inom ekonomi" men vi vet inte vilka kurser inom de ämnena som ska finnas på gymnasiet och speciellt gäller det "programmering" för att ämnena kan ändra namn och innehåll och exakt vilka krav som kommer att ställas för att få lärarlegitimation vet vi inte heller.
    Jag kan endast redogöra för vad som gäller för att komma in på KPU idag. För att bli ämneslärare behöver man ha tillräckligt antal högskolepoäng inom sina blivande undervisningsämnen. Yrkeshögskolepoäng gäller inte vid antagning till KPU. Men i fall man vill bli yrkeslärare då söker man till Yrkeslärarprogrammet (och inte till KPU). Behörighet till Yrkeslärarprogrammet bedöms av en särskild expertgrupp som bedömer om den sökande har omfattande och breda kunskaper i de yrkesämnen som man vill bli lärare i.
    Du får annars gärna kontakta studievägledare på lärarhögskolorna, de är experter på lärarutbildningar och lärarbehörigheter.

    Studie- och yrkesvägledare