aloy
    Hej
    Jag har ADHD och andra psykiska problem som har haft en väldigt negativ effekt på mina betyg under gymnasiet. Jag har F i nästan hälften av alla kurser för att jag var frånvarande under ungefär hela 2:an. Däremot har jag bra betyg i psykologi 1 och 2 som individuellt val.
    Allt jag vill är att bli psykolog och det känns så hemskt att jag misslyckats pga något som var utom min kontroll. Behöver jag gymnasieexamen och betyg i de specifika ämnena (matematik 2c osv). Jag känner mig lite vilse och vet inte om jag kan söka komvux eller prövning eller vad annars jag kan göra, känns lite hopplöst för jag vet inte ens om jag skulle klara av att få godkänt ens på komvux.
    Kan ju säga att mitt meritvärde är i botten.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag förstår att det finns objektiva orsaker och hinder som gjorde att du hittills inte har lyckats med dina studier. Det som - i Sverige, i alla fall just nu (våren 2023), är, dock följande: Psykolog är ett av de legitimationsyrken där legitimation från socialstyrelse är ett absolut krav. Legitimation utfärdas på grund av att man har examen från psykologprogrammet.
    Psykologprogrammet ligger i Sverige på universitetsnivå och är en heltidsutbildning (en tuff sådan) som ges på heltid. Att få examen som psykolog kan man inte (i Sverige) på annat sätt än i slutet av psykologprogrammet.
    Behöriga sökande prövas vid ansökan till psykologprogrammet och obehöriga får svar OBEHÖRIG och deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats.
    För behörighet till psykologprogrammet krävs: grundläggande behörighet (t.ex examensbevis från gymnasiet eller från komvux) + godkända betyg i gymnasiala kurser Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2 samt Matematik 2a eller 2b eller 2c.
    För grundläggande behörighet kan man skaffa sig 3-årig arbetslivserfarenhet + godkända betyg i ett antal gymnasiala kurser men betygen i kurserna som krävs för särskild behörighet måste man ändå ha, alltså godkända betyg i Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2 samt Matematik 2a eller 2b eller 2c.

    Är man behörig endast på reell kompetens (En annan väg) måste man även ha gjort högskoleprovet för att man kommer prövas endast i HP-urvalet (detta förf att meritvärde får inte räknas ut på ofullständiga betyg).

    Jag vill råda dig att sträva mot examensbevis från gymnasiet eller från komvux, godkänt betyg i bland annat matematik 2 (2a räcker) och att du också gör högskoleprovet.

    Du får också gärna titta på andra yrken som t.ex:
    Alkohol- och drogterapeut

    Arbetsterapeut

    Barnombudsman

    Beroendeterapeut

    Beteendevetare

    DNA-coach

    Enneagramkonsult

    Familjerådgivare

    Grafolog

    Handledare i sorgbearbetning

    Kurator

    Livscoach

    Lyckoforskare

    Mental coach

    Motivationspedagog

    Peer supporter

    Psykiatrisjuksköterska

    Psykologilärare

    Psykologisk coach

    Psykoterapeut

    Rättssociolog

    Sakkunnig krisstöd

    Samlevnadsexpert

    Samtalsterapeut

    Sexolog

    Sjuksköterska inom psykiatri

    Sjukvårdsrådgivare

    Skolkurator

    Sociolog

    Socionom

    Sömncoach

    Studie- och yrkesvägledare