Lislo

    Jag vill bli psykoterapeut men har för dåliga betyg för att bli det genom psykologutbildningen. Jag vet också att man kan bli det genom socionomutbildningen. Men går det att bli psykoterapeut genom sociologiprogrammet också? Eller vilka andra program ger chansen att kunna bli psykoterapeut? Jag läste att man bör skaffa jobberfarenhet inom psykoterapi, samt plugga tre år på halvtid. Men räknas det under tiden man jobbar? Så att det alltså blir 3 år studier (socionom ex) + 3 år studier på halvtid (psykoterapi) samtidigt som man jobbar halvtid och sen färdig psykoterapeut? :) Hoppas mina funderingar kom fram!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det vi vet om yrket Psykoterapeut berättar vi om i presentationen: framtid.se/yrke/psykoterapeut
    Det brukar finnas begränsningar i antal platser på psykoterapeutprogrammet och fler sökande än platser; därför måste urval göras. Vår erfarenhet är att legitimerade läkare och psykologer har företräde; i andra han kan också personer med socionomexamen, arbetsterapeutexamen eller sjuksköterskeexamen i grunden och påbyggnadsutbildnignen "Psykoterapi, steg 1" antas. Vi frågade antagningsgrupper på de lärosäten som idag erbjuder psykoterapeutprogrammet och fick svar att det har någon gång hänt att en person med legitimation som arbetsterapeut kom in och en annan med legitimation som sjuksköterska + påbyggnadsutbildning till specialistsjuksköterska inom psykiatrin blev antagna men att det, förutom läkare och psykologer, brukar vara socionomer som antas. Du får själv kontakta antagningsgrupperna på lärosätena för att det är där som behörighet tilll psykoterapeutprogrammet bedöms. Sedan, "bara för att" man blir bedömd som behörig sökande kan ju inte plats på utbildningen, på förhand, garanteras. Behöriga sökande deltar i konkurrensen om utbildningsplats och kan komma in, men kan också bli utan studieplats.
    Reglerna kan också ändras över tid... Det som gäller idag behöver inte gälla om några år. Du får, som sagt, gärna själv kontakta både antagningsgrupperna och även studievägledare som jobbar på institutionerna där psykoterapeuter utbildas (det är de som är experter på den frågan du ställer här... och om några förändringar planeras inom några år, så bör ju de som jobbar med just de utbildningarna känna till det först av alla...).
    Min "rekommendation" skulle vara att du söker till socionomprogrammet (för att jag tror att chansen att komma in på utbildning till Psykoterapeut blir större om du väljer den utbildningsvägen, alltså att du först utbildar dig till Socionom; detta i fall du inte kan utbilda dig till Läkare eller Psykolog). Du får också fundera på om du kan tänka dig söka utbildningar till Arbetsterapeut eller Sjuksköterska.
    Du får också gärna kika på "liknande yrken" (OBS! yrken kan likna varandra på olika sätt):

    Livscoach

    Lyckoforskare

    Psykologilärare

    Sakkunnig krisstöd

    Samlevnadsexpert

    Samtalsterapeut

    Sexolog

    Skolkurator

    Utmattningsterapeut

    Återhämtningsterapeut

    Studie- och yrkesvägledare