Milla SYV på FrågaSYV

    Jo, man kan på sikt bli sjuksköterska även om man på gymnasiet läser på SA-programmet. Men du blir beroende av följande: om din gymnasieskola där du läser på SA-programmet kan erbjuda dig läsa kursen Naturkunskap 2 eller inte (om inte - då kommer du behöva komplettera med den kursen efter gymnasiet); Nk2 krävs, nämligen för särskild behörighet till ssk-programmet men den kursen är ej obligatorisk på gymnasiet utan "valbar". Att kursen är "valbar" betyder att du kan välja läsa den om din gymnasieskola kan erbjuda dig välja den.
    Om du, däremot, läser på VO-programmet, då läser du ett antal kurser på det programmet som tillsammans "ersätter" kursen Nk2. Du behöver ej, med examen från VO, komplettera med Nk2-kursen. Men då är du i stället "beroende" av att din gymnasieskola ger dig möjlighet att läsa Matematik 2. På alla yrkesprogram, inkl.VO är endast matematik 1a en obligatorisk kurs i ämnet matematik. Det är dock nästan alltid möjligt läsa även matematik 2a på VO och även på alla andra yrkesprogram.
    Jag vill råda dig att överväga söka i första hand till VO; förklaring: du blir mycket bättre förberedd inför framtida studier inom vården, om du t.ex ska läsa för att  bli sjuksköterska. Du blir på VO också behörig till flera av Yrkeshögskolans utbildningar (om du ändrar dig om vill läsa för att t.ex bli Tandsköterska, Ambulanssjukvårdare, Steriltekniker eller Apotekstekniker); du ska också kunna mycket lättare få jobb "mellan läsåren" som sommarjobb eller som extrajobb; du ska t.ex också kunna jobba ett år efter gymnasiet som Undersköterska innan du söker till någon vidare utbildning.
    Du får gärna kika på framtid.se/blogg: valj-den-breda-vagen-fram-ga-pa-gymnasiets-yrkesprogram!

    Studie- och yrkesvägledare