gladstudent

    Hej! Jag har sökt till läkarprogrammet på Göteborgs universitet och kommer att komma in där. Nu har jag däremot fått kalla fötter och hade velat plugga i Lund istället, jag skulle även ha kommit in där om jag sökte dit. Är det möjligt att byta universitet på läkarprogrammet? Antingen direkt, efter en termin eller efter ett år? Måste jag då börja om eller kan man tillgodoräkna något? Och är det realistiskt sett möjligt att läkarprogrammet i Lund skulle ha plats för en student som gått första året (eller liknande) på annat universitet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    har du i din ansökan läkarprogrammet på Lunds universitet bland dina alternativ? Lägre prioriterade alternativ, menar jag? eller har du över huvudet taget inte sökt till Lunds universitets läkarprogram?
    Vad gäller att byta ort, så finns det inga självklara svar. Överintag kan göras (FLER personer antas än det egentligen finns plats för) och därför behöver inte avhopp från utbildningen betyda att platserna "befrias". Men du kan också göra så att du börjar läsa i Göteborg men samtidigt söker till Lunds universitet medan du läser i Göteborg. Du konkurrerar på nytt med dina gymnasiala meriter och om du kommer in i Lunds universitet genom konkurrens kan du direkt uppvisa de godkända betygen från samma program från ett annat lärosäte (du ansöker om Tillgodoräknande av tidigare utbildning); och eftersom läkarprogrammet är en ganska "standard"-utbildning så borde dina studier från ett annat lärosäte bli tillgodoräknade och du bör bli uppflyttad till rätt termin inom programmet. Det är i alla fall den bilden som jag har "framför mig" utifrån de svar som jag tidigare fått från de som jobbar med de frågorna men du får gärna själv kontakta studievägledare på läkarprogrammen och antagningsgruppen på Lunds universitet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • gladstudent : Okej, tack för svaret! Jag har inte sökt till Lund alls, utan bara till Göteborg.
    • Milla : Det är synd för att om du hade haft ansökan till Lund som ditt andrahandsval kunde du nu ta bort ansökan till Gbg och haft Lund som ditt förstahandsval men nu går inte det… tyvärr.