Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag råder dig söka till Teknikprogrammets år1 till hösten. Och under resten av det här läsåret fortsätta läsa de kurser du läser nu och försöka få så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt.
    Om du via gymnasieantagningen (genom konkurrensen på dina grundskolebetyg) kommer in på teknikprogrammet och efter det att du fick besked "antagen" på gymnasieskolan (till SYV eller rektor) uppvisar godkända betyg från år1 på NA, då borde du bli uppflyttad till år2 på TE. Så brukar det, oftast, bli.
    Du kan också samtidigt som du söker via gymnasieantagningen också själv kontakta de skolorna dit du vill byta; rekommendationen är att du gör det när det här läsåret är slut och du fick betygen i de kurser du läser nu (detta för att gymnasieskolorna tar inte in eleverna mitt i läsåret). Om du kontaktar gymnasieskolorna nu kommer du till 99.99% få svar att du först måste få betygen i de kurser du läser och när läsåret är slut fråga om det då kommer finnas ledig plats och i fall ledig plats finns brukar rektor vilja träffa eleven som vill byta skola eller program eller både och(skolan och program) och vill då se betygen + närvarorapporter + även prata med eleven och fråga varför hen vill byta. Rektor kan efter att hen tittat på betygen, närvaron och efter intervjun säga Nej, vi kan inte ta in dig.
    Däremot om du söker via gymnasieantagningen, konkurrerar du med de betygen du fick på grundskolan och i fall du vinner i konkurrensen, så kan gymnasieskolan inte neka dig plats (oavsett betygen, närvaron eller att du inte kan eller vill uppge varför du vill läsa på en annan utbildning när du hade påbörjat en "annan utbildning").
    Varför brukar man ofta kunna flytta upp eleverna till år2 på TE om de har godkända betyg från år1 på NA
    Jo, därför att programmen är inte så olika. Du kan själv jämföra programplanerna:
    se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE/programplan/Programplan_TE.pdf
    och
     gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf

    Studie- och yrkesvägledare