Nahuel

    Hej. Jag ska börja samhällslinjen i gymnasiet i år men har absolut ingen aning hur det fungerar med meriter,poäng osv. Jag skulle vilja byta moderna språk från franska till spanska men har hört att man förlorar någon sorts av poäng av att göra så. Spanska är mitt modersmål och jag kan det nästan flytande vilket är varför jag skulle vilja byta. Hur kan jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i SA (gäller alla inriktningar) ingår ingår två kurser inom ämnet Moderna språk som obligatoriska, vilket du kan se i Programplanen för SA>>
    I stället för moderna språk får eleverna läsa kurser i ämnet Modersmål. Om spanska är ditt modersmål, och undervisning i spanska som modersmål kan erbjudas i den staden där du bor eller kommer gå på gymnasiet, kan du i stället för moderna språk läsa Modersmål 1 och 2 eller Modersmål 1 och Aktiv tvåspråkighet (alltså två kurser i ämnet Modersmål).
    Du kan också läsa Spanska 1 och 2 (kurser i Moderna språk, spanska) men det kanske blir för lätt för dig... Men nu till frågan om att "förlora poäng på det"... Läs information på gymnasieGuiden.se/meritpoäng -- det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng men de ger fördelar när man söker till de flesta svenska högskole-universitetsutbildningar.
    Man kan uppnå max antal meritpoäng även utan meritpoängen för moderna språk (i så fall genom engelska 7 + högre mattekurser). Men vill man ha meritpoäng för moderna språk då måste man sträva efter att ha godkända betyg i moderna språk 3 (ger + 0.5) och moderna språk 4 (ger + 1.0 meritpoäng).
    Moderna språk 3 (spanska) brukar man läsa om man läst spanska som modernt språk på grundskolan. Börjar du med Spanska 1, då kanske (om du har tur) så kan du läsa Spanska 3 i årskurs 3, men du hinner inte läsa Spanska 4. Eftersom du ej läst (om jag förstår dig rätt) spanska som modernt språk på grundskolan, så är du, i formell mening, inte behörig att börja läsa högre kurs på gymnasiet än Spanska 1 (nybörjarkurs) men du kan kanske be lärare i spanska att göra bedömning av dina kunskaper (nivåbedömning) och "placera" dig på högre nivå, förhoppningsvis i kursen spanska 3 under år1 på gymnasiet och i så fall ska du kunna läsa spanska 4 i årskurs 2 och om du får godkända betyg i både spanska 3 och 4 uppnår du med det max antal meritpoäng inom ämnet moderna språk.
    OBS! betygen i kurser i ämnet Modersmål (alltså Modersmål 1, 2 & Aktiv tvåspråkighet) ger inte några meritpoäng.

    Studie- och yrkesvägledare