Sara
    Hej!
    Jag vill läsa juristprogrammet efter gymnasiet, där krävs inte matte 2b, däremot går jag samhäll så kursen var obligatorisk. Kan jag byta ut betyget i matte 2b mot en utökad kurs tex eng7 eller samhällskunskap3 eller rent av läsa matte 3 och hoppas på ett bättre betyg som kan bytas mot 2b-betyget?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,

    oavsett vilken eftergymnasial utbildning du vill söka, så är kursen matematik 2b en OBLIGATORISK kurs på Samhällsvetenskapsprogrammets alla inrikntingar. Det betyget kommer att räknas in i ditt jämförelsetal. Det går inte att undvika det - på annat sätt än om du fick Studiebevis på gymnasiet, ej uppfyllde kraven för examensbevis och kompletterade sedan på komvux och tog examensbevis från ett annat program på Komvux, ex. från humanistiska eller estetiska programmet, där endast matte 1b är en obligatorisk kurs.