lathunden442

    Går det att gå in på komvux eller nån enstaka kurs utbildning och göra prov direkt för att få ut ett betyg? alltså så snabbt som möjligt? Jag behöver gå in på en yrkeshögskola som behöver engelska 6 för att uppnå grundläggande behörighet, men funderar om det finns nån sätt att få betyget snabbt om man känner sig att man redan kan just nu? Eller måste man verkligen vänta ett år för att söka in på nån utbildning som har engelska 6 som kurs ? och sedan skicka in betyget sen? hur går det till?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    engelska 6 är en 100-poängskurs (på gymnasienivå, går, alltså på 100 gymnasiala poäng) och på heltid läser man 20 gymnasiala poäng per vecka. En 100poängs-kurs läser man, alltså, på heltid på fem veckor. Läser man på halvtid - tar det i så fall 10 veckor.
    Du söker läsa en gymnasiekurs i den kommunen (på komvux) där du är folkbokförd. Komvux i olika kommuner har olika upplägg av kurser, olika utbud av utbildningar och det är organiserat på olika sätt - du måste se på din kommuns hemsida om hur det är i just din kommun. Eng6 erbjuds i så gott som alla kommuner men när utbildningsstart som du kan söka till blir, kan jag inte svara på - detta för att vissa kommuner har många starter under året och andra - endast två starter: i mitten av augusti och i mitten av januari.
    Det finns också en annan möjlighet att få betyg - som kallas för Prövning (särskild prövning). Var god läs information på https://www.fragasyv.se/info/provning
    *** Annars så kan yrkeshögskola (ibland) anta även obehöriga. Du kan i alla fall söka till en yrkeshögskoleutbildning (även om du är obehörig). Du kan också i din ansökan uppge att du avser att skaffa dig godkänt betyg i engelska 6 så fort som möjligt. Fråga också de utbildningsansvariga om du kan i stället för godkänt betyg i kursen Eng6 göra test i engelska.
    Du kan samtidigt fråga på komvux om du kan göra nivåbedömning i engelska. Ibland kan man göra en sådan nivåbedömning rätt snabbt, inom några dagar och om den nivåbedömningen skulle visa att du kan påbörja kursen engelska 7, då är det nästan detsamma som att du "har godkänt betyg i engelska 6".
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare