Helene
    Hejsann! :) jag flyttade till Sverige från Norge för snart 2 år sen. Jag går i 2:an transport.. Det jag har lite svårt att förstå är poäng, för det har vi inte i Norge. Jag är klar med Engelska, Svenska och idrott. Men jag har svårt för matte så jag ska gå på sommarskola, och det jag undrar på är om jag fortfarande kan ta yrkesexamen om jag har sträck i individuella val i 2:an? Min lärare har sagt att det blir för svårt för mig.. Jag ska byta så att jag går 3:an på en annan skola, men måste få klart allt annat först. Vad ska/kan jag göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Helene!

    Jag förstår mycket väl att det är förvirrande med "poäng" för att vi i Sverige kallar allt möjligt för "poäng". :)

    Jag ska försöka förklara och du får gärna återkomma i fall du inte förstår, då ska jag eller en kollega till mig göra ett nytt försök att förklara bättre;OK?! :)

    Om du går "transport" då går du på ett yrkesprogram Fordon- och transportprogrammet inriktning Transport.

    Se programplan här >>

    För att uppfylla kraven för yrkesexamen behöver du få betyg i 2500 gymnasiala "poäng" (där "poäng" mäter omfattning på kurser, dvs kursens Storlek). 100 poäng = 100 undervisningstimmar. De flesta gymnasiala kurser är på 100 p. = 100 undervisningstimmar, men det finns också mindre kurser á 50 p.=50 undervisningstimmar eller på 200 p. = 200 undervisningstimmar.

    Om kraven för gymnasietexamen kan du läsa här >>

    På ettt yrkesprogram, som FT är - så behöver du för att uppfylla kraven för examen:

    1. läsa alla de kurser som i Programplanen (se länk här>>) finns under gymnasiegemensamma ämnen + programgemensamma ämnen + alla kurser inom en av inriktningar (i ditt fall Transport dvs kurser Yrkestrafik 1a och 1b) + 700 poäng (dvs undervisningstimmar) kurser från listan av kurser som får läsas som programfördjupande på just Fordon- & transportprogrammet + 200 poäng valfria kurser (som kallas för Individuellt val) + du måste också ha godkänt betyg i Gymnasiearbete som är en kurs á 100 p., dvs 100 undervisningstimmar.

    2. du får inte ha fler F (icke-godkänt) betyg än maximalt i 250 poängs kurser, men inte villka kurser som helst, utan Gymnasiearbete är man tvungen att ha E betyg = godkänt betyg i. Sedan är det också Matematik 1, Engelska 5 och Svenska eller svenska som andraspråk 1 - som man måste ha lägst E betyg i (dvs godkänt betyg). Sedan måste man också alltid ha minst 400 poäng kurser godkända inom programgemensamma ämnen (se vilka de är på FT i programplanen här >> ).

    Uppfyller man kraven för examen får man Yrkesexamen och Examensbevis som bekräftar att man har tagit examen. Gör man inte det, får man Studiebevis, som man kan ta till komvux i den kommunen där man är folkbokförd, och be att få komplettera upp till Examensbevis.

    Jag hoppas att mitt svar förklarar en del.

    Återkom annars, så gör vi ett nytt försök att förklara!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv