Frågoromutbildning

    Hej! Jag tänkte läsa in matte 3c. När jag gick på gymnasiet så läste jag dock matte 2b, och det var även för cirka 7 år sedan. Hur svårt tror ni att det blir för mig att läsa matte 3c givet den bakgrunden? Och har ni några tips på hur jag kan göra det lättare för mig själv på effektivast möjliga sätt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    formellt sett, har man "behörighet att läsa" matte 3c (eller 3b) om man har godkänt betyg i matematik 2a, eller 2b eller 2c. Vilka mattekunskaper man de facto har, efter några års uppehåll i studierna, kan vara väldigt olika - man kan glömma mycket eller så lär man sig mycket mer genom självstudier och/eller på sin arbetsplats. Oavsett, så kan du med fördel repetera och bedriva självstudier med hjälp av en mycket bra gratis webbplats Matteboken.se
    Du kan t.ex gå igenom kursen matematik 2 (se Matteboken.se/lektioner/matte-2 ) och skulle det kännas svårt så kan du gå ner ett steg och gå igenom matematik 1 först och matematik 2 sedan - då är du sedan bra förberedd inför matematik 3.

    Studie- och yrkesvägledare