Anonym

    Hej! Det är så att jag gick barn och fritidsprogrammet och fick F på engelska 6 men det känns inte rätt. Jag hade fått godkänt på alla uppgifter och prov förutom ett skriv prov och vi hade ingen nationella prov då läraren ansåg att vi inte behövde göra det. Nu till min fråga: Kunde läraren ge mig ett F på hela kursen pga ett prov?. I vår skola så har vi ett system med en matris som visar hur man ligger till under kursens gång, jag hade allt grönt alltså så var jag godkänd med allt. Även sista veckan i terminen så hade vi målluppfyllans dag för de som riskerar att bli underkända men jag kallades aldrig dit av läraren då jag var godkänd i allt. Trots det så fick jag reda på att jag blev underkänd i kursen i sista minuten. Vad kan jag göra åt saken? Kunde läraren göra så och ge ett F?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    mitt råd är att du pratar med läraren och i fall hen inte kan ge dig ett svar som du kan förstå och acceptera, kontakta i så fall skolans rektorn. Rektor är ytterst ansvarig på varje skola.
    Betygssättningen är en komplicerad fråga... Jag är SYV, inte lärare, och har inte lärt mig ngt om betygssättningen (ingår, liksom, inte i SYV-ens kompetens). Det är lärare som inom sin kompetens bör kunna sätta rättvisa betyg. Jag har ingen uppfattning om dina kunskaper i kursen och det där med "ett enda prov"... så kan provet vara viktigt och läraren kanske i början av kursen sa att endast de elever som blir godkända på samtliga prov under kursens gång får godkända betyg (är du säker på att ni inte fick den informationen av läraren?).
    Som sagt, jag kan inte bedöma om läraren agerade rätt eller fel. Mitt råd är alltså att du pratar med läraren, frågar hur det kom sig att du fick F och om du kan t.ex göra ngn sort "komplettering" och rädda situationen för att få godkänt betyg. Gör det så fort som möjligt! Sedan kan du vända dig "uppåt" - i första hand till skolans rektor.
    Men min erfarenhet säger att det händer mycket sällan att satta betyg ändras. Du kan kanske läsa om kursen och få möjlighet att få ännu bättre kunskaper och ett betyg som inte bara blir E utan högre (sikta på A-betyget)!

    Studie- och yrkesvägledare