Alma
    Hej!

    Jag ska snart söka in till gymnasiet. Min plan under många år har varit att gå gymnasiet på ett helt annat ställe i Sverige än där jag bor nu. Jag är helt säker på att jag vill gå ekonomi.

    Dock får man ju bara inackorderingstillägg om inte linjen finns här på min hemort. Finns det något sätt man kan lösa det? Kan man lägga till någon kurs som till exempel dans som inte finns där jag bor nu för att få pengarna? Eller måste jag gå estet för att få rätt till att ta kurs i dans?

    Att flytta är ett måste för mig och ekonomi känns som en perfekt linje, men jag behöver pengarna om jag ska ha råd! Finns det något sätt smart sätt man kan lösa det på?
    • Liselotte : för kännedom: om du skulle komma in på en Riksrekryterande utbildning, då har du rätt till ekonomisk hjälp till att flytta till skolorten. Dock är det oftast ganska svårt att komma in på en Riksrekryterande utbildning.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alma!

    du är 15 år, det vill säga ännu inte myndig. Vad säger dina föräldrar (vårdnadshavare)?

    Du kan inte flytta utan att de godkänner det. Val av utbildning måste de också godkänna. Annars blir det väldigt svårt.

    Du frågar om du kan lägga till en kurs i dans på Ekonomiprogrammet. Svar: alla elever på alla program måste välja 200 poäng inom Individuellt val, det är 2 stycker normalstora kurser. Man får inom Individuellt val läsa vilka gymnasiekurser som helst men praktiskt sett, så måste den kursen finnas på skolan. Man kan inte gå en kurs som inte finns. Och en skola kan inte starta en kurs för en elev. Behörig lärare måste finnas. Så, även om många elever önskar läsa dans på en viss skola, men det inte går att få tag på en behörig lärare, så kan inte skola erbjuda läsa det.

    Angående Inackorderingstillägg - så är det Nationell inriktning som måste saknas på den orten som du bor nu och nationell inriktning på Ekonomiprogrammet är "ekonomi" eller "juridik". Några tilläggskurser tas det inte hänsyn till.

    Du skriver att "flytta är ett måste för mig". Jag känner inte till din situation och det kanske stämmer helt och fullt att det är ett "måste" för dig. Jag råder dig söka träffa kurator på din nuvarande skola. Kurator har vissa befogenheter ibland och kan fixa ett Undantag om situationen så kräver.

    Som reglerna ser ut, så är det

    1) dina vårdnadshavare måste godkänna val av gymnasieutbildning för dig

    2) dina vårdnadshavare måste godkänna om du flyttar och de även är ekonomiskt ansvariga för dig

    3) inackorderingstillägg är max 2.5 tusen i månaden och för de pengarna är det extremt svårt att hyra bostad. Skulle du få max i inackorderingstillägg + ditt Studiebidrag (som går till dina föräldrar fram tills du fyller 18 år) - då är det 3.5 i månaden "allt som allt". Hyra bostad, köpa mat och annat nödvändigt kostar mer. Det blir alltså aldrig helt gratis att flytta hemifrån som gymnasieelev. Det är då upp till dina vårdnadshavare att betala mellanskillnad, men ingen kan tvinga dem att göra det. Om de vill inte, så blir det inget av det.

    4) kurator kan i vissa fall fixa fram några undantag. Det krävs tungt vägande skäl för att kurator skulle kunna göra det. Det kan finnas sådana skäl i ditt fall, därför ber jag dig söka träffa kurator och berätta om din situation.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig på något sätt!

    Önskar dig lycka till!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv på Fråga SYV

    • : Tack så jättemycket! Svaret hjälpte absolut. Mina föräldrar är med på både flytten och mitt val av linje. Dock hade ju inackorderingstillägget ändå gjort det lite enklare och billigare att flytta! Vet att dans finns på skolan jag vill gå på som en inriktning för den estetiska linjen. Dock finns det väl inget tungt vägande skäl så en kurator skulle kunna hjälpa mig. Handlar mest om att det varit mina planer i många år och jag bott där och trivs väldigt bra där! Och lite mindre bra här.
    • Mikael : Inackorderingstillägget är inte så mycket pengar och summan baseras på avstånd mellan dina föräldrars bostad och adress där skolan finns. Jag skrivet ett nytt svar till dig nu.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej på dig!

    Om du går in på www.csn.se och bläddrar ner lite på sidan - så ser du en tabell. Summan baseras på avstånd i kilometer mellan där dina föräldrar bor (folkbokföringsadress för dig) och adress där skolan finns.

    I bästa fall - om det är minst 1300 km, dvs 130 mil - mellan adresserna, då kan man få 2350 kr/månad. Annars är det mindre summa.

    Jag vet inte hur långt avstånd det blir för dig men, som sagt, i bästa fall (om det är väldigt långt) så skulle det i så fall bli 2350 kr/månad. Man blir, alltså inte rik på att få Inackorderingstillägg. Det är tänkt som hjälp (delbetalning) i fall en elev bor på en ort där den utbildning inte finns som eleven vill gå. Sedan är det också så att CSN säger Nej till Inackorderingstillägget om den nationella inriktningen finns närmare där du bor. Du kan, alltså få Inackorderingstillägg enbart till den närmsta skola till din föräldrars bostad som har den nationella inriktningen som inte finns på din hemort. Vi har pratat med CSN om det i telefon flera ggr och de bekräftar det varje gång, det jag svarar till dig nu. Du kan kontakta CSN själv och ställa samma fråga. Får du ngt. annat svar, var god hör av dig till oss i så fall.

    En viktig fråga: är den gymnasieskola som du vill gå på en Kommunal eller Fristående (friskola)? Det kan spela väldigt stor roll för din möjlighet att få plats på skolan.

    Hälsningar

    Mikael SYV