anonym
    Hej! Jag har en kurs kvar i matten som jag inte har lyckats få ett godkänt på trots att jag redan har tagit studenten. Får jag komplettera upp kursen på en annan skola än den skolan som jag gick på?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej !

    Om du har fått ett Studiebevis - eller Examensbevis (du skriver att du har "tagit studenten") - då vänder du dig till Komvux - i den kommunen där du är folkbokförd. På komvux kan du Läsa kurser.

    Läsa kurs eller göra prövning?...

    ... om du anser att du har kunskaper eller kan skaffa dig kunskaper på egen hand, utan undervisning - kan du anmäla dig till en prövning. Prövningar kan du med Examensbevis eller Studiebevis göra i alla kommuner, oavsett var du är folkbokförd. Kostnad - 500 kr/per prövning; svårt att hitta var man kan anmäla sig - då många vill göra prövnignar samtidigt som det råder lärarbrist.

    Vänligen

    ANNA