David
    Hejsan, gick ut gymnasiets teknikprogramm med underkänt i kemi, Fysik och Matte 3c. Jag har läst upp fysiken och kemin sedan dess och undrar om jag kan få ut ett slutbetyg utan att läsa upp matten? Hörde någonstans att man var tvungen att ha godkänt i den pga mitt program.

    Mvh/ David

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, David!

    När du slutade på gymnasiet - fick du ett Samlat betygsdokument eller fick du ett Studiebevis?

    Det är viktigt att veta - för det är olika regler för de två olika typer av utbildningsdokument. Om du inte vet vad överskrift på dokumentet är - svara på frågan om du gick ut åk3 på gymnaiset år 2013 eller 2014?

    Svara på min fråga och jag återkommer med en förklaring för vad som gäller i din situation.

    Hörs!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag gick ut gymnasiet 2014 och har för mig att jag fick studiebevis.
    • Milla : Om du gick ut gymnasiet 2014 då är det Examensbevis (och inte Slutbetyg) som du har rätt att ta ut. För Examensbevis från Komvux räcker det med 2400 poäng och av dem måste minst 2250 poäng vara godkända. Du vänder dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Med 2400 betygsatta poäng i gymnasiala kurser borde du kunna få ut Examensbevis och Matte 3 är ej en obligatorisk kurs för Examensbevis från komvux.