jagfrågarsyv

    Hej! Jag undrar om jag kan byta stad till en annan men gå samma program. Om jag tex kommer in i umeå men vill inte va kvar, kan jag då tex byta till örebro osv (?) ???

    • Milla : Gäller din fråga program på universitetsnivå? eller inom en annan skolform?
    • jagfrågarsyv : Universitetsnivå
    • Milla : Om det står tomma platser på utbildningen på den orten dit du vill flytta, så ser jag inte varför de inte skulle vilja ta in dig och fylla en tom plats på sin utbildning (du är ju uppenbarligen behörig om du kom in på samma utbildning på en annan ort) men om det ej finns någon ledig plats, då kan inte utbildningen ta in en ny studerande.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    man har rätt att läsa den utbildning där man är Antagen (på den skolan och på den orten där man är antagen). Alla byten görs i "mån av möjlighet"; om utbildningen på den andra orten har ledig plats och kurssammansättning stämmer, så kan man få ett positivt beslut om att få lov att byta... men det är inte den studerandes rättighet, utan man frågar på den utbildningen dit man vill byta och inväntar svar om de har ledig plats och om de kan överväga att ta in någon som vill "hoppa in" i deras pågående utbildning.

    Studie- och yrkesvägledare