Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kristina!

    Du är intresserad att läsa en gymnasial utbildning med både juridik och journalistik.

    Det finns följande gymnasiala "juridiska" kurser: Affärsjuridik, Privatjuridik och Rätten&samhället (varje kurs är á 100 gymnasiepoäng och skulle kunna läsas på heltid under 5 veckor). Mer info om kurserna inom Juridik finns på www.skolverket.se

    Inom ämnet "Journalistik" finns det också 3 kurser: du kan beskrivningen av dem på Skolverkets hemsida. De heter: Journalistik, reklam & info 1 och 2 samt Textkommunikation.

    Det finns inte någon nationell inriktning som heter journalistik. Det finns inriktning på Ekonomiprogrammet som heter Juridik.

    Kursen Textkommunikation får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet, det kan du se i Programplanen för EK.

    Journalistik, reklam och info 1 och 2 utgör tillsammans 200 poäng och skulle rymmas inom Individuellt val. Du kan önska läsa dem inom Individ.val på vilket program som helst (men det är mycket större chans att de få läsa dem om det på din gymnasieskola finns SA, inriktning medier, för att där läses det Journalistik1 som en obligatorisk kurs och steg 2 får läsas som programfördjupande på Samhällsvetenskapsprogrammet).

    Om det finns flera olika gymnasieskolor inom pendlingsavstånd för dig som erbjuder Ekonomi (juridik) och/eller SA (medier) - fråga då i första hand på de skolorna som erbjuder EK, juridik om de tror det skulle vara möjligt för dig att läsa Textkommunikation som Programfördjupande kurs och Journalistik1 och 2 - inom Individuellt val. På så sätt skulle du få läsa alla juridiska och "journalistiska" gymnasiala kurser som finns.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : Tack så mycket!:-)
    • Julia : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får tipsa dina vänner & bekanta om oss, då har vi möjlighet att hjälpa fler. :) Du kan också, om du vill, Gilla Fråga SYV på Facebook, här är vår plats på FB: https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts