Wilma
    Hej!

    Jag har en kandidatexamen i svenska och är behörig att söka KPU med inriktning mot högstadiet. Jag läser just nu in en magisterexamen i svenska och när den här vårterminen är slut är jag även behörig att söka vissa KPU med inriktning mot gymnasiet. Jag vill helst arbeta som gymnasielärare.

    Problemet är att jag inte hinner ta ut den behörighetsgivande examen innan sista kompletteringsdag för höstterminen. Min fråga är alltså: borde jag i stället söka KPU med inriktning mot högstadiet och i efterhand rikta om mig mot gymnasiet? Går det ens att göra så?

    Med vänlig hälsning,
    Wilma

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,
    om du redan har kandidatexamen i svenska och läser nu masterprogrammet, så borde du kanske kunna uppvisa att du läst en termin på heltid (30 hp) svenska inom masterprogrammet senast 21 juni 2023, eller hinner du inte det? du behöver inte ha masterexamen, utan, vad jag förstår det som att det räcker med 120 hp i ämnet svenska (totalt) för behörighet till KPU inför gymnasielärare i svenska. Hör med studievägledare på den lärarhögskolan där du vill gå KPU; hör även med antagningsgruppen på samma lärosäte. Jag hoppas båda svarar detsamma som jag svarar nu.
    Sök till KPU för grundskolelärare i svenska i andra hand. Det är ju bättre att gå "fel KPU" än ingen alls. Saken är den att utifrån de svar vi fått från de sakkunniga, så prioriteras vid antagning till KPU de sökande som ska bli lärare i flera ämnen. Om du siktar på att bli lärare i ett ämne, så lär du komma längre bort i kön och riskerar att inte bli antagen till KPU.
    Blir man "fel sortes lärare" finns senare (oftast) möjlighet att utöka sin lärarlegitimation, men exakt vilka de möjligheterna blir när det blir dags för dig, kan jag inte riktigt säga, i alla fall inte i detalj. De som jobbar med frågor om lärarlegitimationer är skolverkets avdelning för lärarlegitimationer. De som är experter på lärarutbildningar är studievägledare vid lärarhögskolorna. Så du får gärna höra med skolverket och med studievägledare på lärarhögskolorna. Lycka till!