Cassandra
    Hej!

    2017 så tog jag studenten från thorildsplansgymnasium här i Stockholm, gick då teknikprogrammet med i riktningen miljö och samhälle. Men pga olika omständigheter så var jag ej närvarande under sista året och fick ej betyg i någon av ämnena. Alltså fick jag betyget F på alla ämnen som jag hade. Sedan studenten har jag jobbat och försökt läsa upp på komvux, men eftersom att jag behöver göra om så många ämnen så tänkte jag att det skulle ta jättelångt tid och undrar då alltså ifall det finns något smidigare sätt? Kanske om man kan gå om 3an på en skola, vet inte riktigt vad jag har för alternativ? Jätte tacksam över svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Cassandra!
    Om du fick ett STUDIEBEVIS - är du i så fall "färdig" med gymnasiet. Det är alltså Komvux som du kan läsa på; eller en av folkhögskolorna; eller skaffa dig kunskaper på egen hand och göra prövningar.

    På en folkhögskola - på en allmän linje - kan du på ett år få Omdöme om grundläggande behörighet och bli behörig till eftergymnasiala utbildningar.

    Studier på komvux finns på heltid- och på deltid; på distans och i klassrumsundervisnings-form. Tid som det tar att få betyg i kurser på gymnasiet och på komux behöver inte skilja sig åt... det är ju samma kurser.
    Skillnader finns, givetvis: ex. får inte betyg i Idrott och hälsa 1 ingå i exambevis från komvux (men då krävs det ju också 100 p. mindre - så det går på "ett-och-ut", kan man säga).
    Det är friara kurs-sammansättning i examensbeviset från Komvux - inte lika strikt vilka kurser som kan ingå, jämfört med gymnasiet.

    Att undantag skulle göras och du kunde komma in på gymnasiet igen - har jag mycket svårt att tro. Du kan testa vända dig till Utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd, lägga fram dina argument och be om att Undantag görs. Chanserna är dock små.