Sarris

    Jag vill gå HU Kultur, och det finns bara 2 skolar i min närhet som erbjuder detta, Malmö Latin och Spyken. Men jag vill egentligen inte gå på någon av dom. Mina kusiner har gått på schillerska och har trivts super bra där, så jag vill gärna gå dr också. Jag har hört att det är nästan omöjligt att komma in på skolor i en annan kommun, men min merit är långt över medel på skolan och jag löser boende enkelt själv.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    var du bor fram tills du fyller 18 år är det dina vårdnadshavare som bestämmer. Du får söka till vilken gymnasieskola som helst i hela Sverige men kommunala gymnasieskolor, som t.ex SCHILLERSKA GYMNASIET, antar sökande som är folkbokförda utanför deras "upptagningsområde" i Andra hand, vilket betyder att först efter att alla "egna" behöriga sökande kom in och det efter finns lediga platser, då antas de "övriga" sökande som kommer "utifrån". Men det finns också de så kallade Riksrekryterande utbildningar till vilka alla konkurrerar på samma villkor, oavsett var de är folkbokförda och på Schillerska finns en sådan utbildning på ES/Bild-och-formgivning - det är en så kallad "riksrekryterande spetsutbildning". Fristående gymnasieskolor antar alla sökande på samma villkor, som förstahandssökande, oavsett vilken kommun gymnasiesökande är folkbokförd i.
    Om du kan folkbokföra dig i Göteborg och bli en "lokal sökande" - är ett förslag jag har.
    Titta annars på utbud av utbildning hos friskolorna. I Göteborg finns HU/Kultur på en friskola Kitas gymnasium. Titta gärna på den skolans presentation på gymnasieguiden.se/gymnasium/kitas-gymnasium-gbg
    Den gymnasial utbildning som intresserar dig, HU/Kultur, erbjuds på 24 skolor. Se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?HU-kultur

    Studie- och yrkesvägledare