Rono

    Hej! Jag läser kurser nu för en examen från Komvux innan sommaren. Då kommer jag ha en examen från komvux, men där jag ej har full merit, jag kommer ha 1,5. Om jag i höst skulle vilja höja min merit, kan jag göra det genom att ex. gå kursen engelska 7 då trots examen? Är det möjligt? Eller kan man bara göra det genom prövning?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rono!
    Alla kurser som ska räknas med behöver inte finnas i examensbeviset. Om du skaffar dig betyget (genom att läsa kursen eller genom en prövning) och det betyget höjer ditt meritvärde, kommer du med det högre meritvärde prövas i BII (kompletteringsgruppen).
    Angående om komvux ger dig plats på eng 7 kursen eller inte kan vi inte säga någonting om. Det vi vet är att de som ännu inte tagit ut sitt examensbevis, ofta prioriteras högre än de sökande till komvuxkurser som redan tagit ut sitt examensbevis.
    Just med engelska 7 är det så att den kursen krävs ju inte för särskild behörighet till någon svensk utbildning. Det är givetvis bra att kunna mer engelska och den kursen kan ge meritpoäng, så det finns så klart fördelar för de som läser kursen. För komvux är det en utgift, kostar pengar att ge plats på en kurs. Och hen som redan är behörig till "sin högskoleutbildning" vill läsa eng7 oftast mest för att höja sitt meritvärde. Det kallas för "konkurrenskomplettering". I vissa kommuner inför komvux sådana "lokala regler" som säger att de inte ger plats på kurserna om målet är konkurrenskomplettering. Men många ggr får man plats på eng 7 även om man redan har examensbevis och är behörig till den högskoleutbildning som man vill komma in på. Det beror på komvux-budget, om pengarna räcker. Du får söka till varje ny kursstart av eng 7 på komvux i din kommun. Det kan hända att femte gången du söker så kommer du in, eller 10-de gången du söker, men kan hända att du inte får plats. Försök i så fall skaffa dig kunskaper genom självstudier och betyg - genom en prövning.