Moa Holmgren

    Hej! Jag var sugen på att börja plugga på högskola men har sedan tidigare insett att jag typ inte kommer komma in på någon utbildning då jag har för lågt merit. Jag har 15,84 och snittar typ c i alla ämnen, pratade med en studievägledare som sa att jag typ inte kommer komma in på något. Jag behöver redan plugga upp matte 3b vilket jag kommer få göra. Behöver dock mer merit för är sugen på att plugga till systemutvecklare/ datavetenskap. Finns det något jag kan göra utöver hp? För det har inte gått särskilt bra. Ska jag vara helt ärlig känns det rätt hopplöst att ens komma in på en högskola då man behöver så himla höga meriter överallt. :/ min studievägledare var rätt inställd på att det inte finns något att göra förutom att typ plugga i Luleå för det är enda stället jag kommer in på, men är inte sugen på att plugga så långt bort. Så vad ska jag göra och går det ens att göra något?

    • Moa Holmgren : Jag har en examen, men har inte pluggat engelska 7 men har pluggat till italienska 3 vet inte om det kanske hade hjälpt något att plugga engelska 7
    • Milla : Godkänt betyg i engelska 7 kommer ge dig + 1.0 meritpoäng (extrapoäng); du kan göra ansökan till komvux och se om du kommer in. Det går alltid att tacka Nej (lämna återbud) till erbjuder studieplats, så det är helt riskfritt att göra ansökan till vilken utbildning som helst (kanske bara för att se om man blir antagen).
    • Moa Holmgren : Blir det 1 extra merit poäng plus poängen för betygen då eller hur fungerar det då? Och är det samma med matten isåfall?:)
    • Milla : Du vinner på att ha så högt betyg som möjligt i engelska 7. Godkänt betyg (E) räcker för att få + 1.0 meritpoäng men betyget i kursen kommer också räknas in i ditt snitt/jämförelsetal och på så sätt blir höjning mer eller mindre (höjning blir det men kanske mindre än +1.0 om du i eng7 får lägre betyg än snittet av dina övriga betyg).
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag vill tipsa dig om utbildningar inom andra skolformer än högskola-universitet, t.ex får du gärna kika på Yrkeshögskoleutbildningar; nedan, länkarna till utbildningspresentationerna, finner du YH-utbildningar (några exempel) som, de flesta, ges på distans (men några träffar på skolan per termin brukar ingå):
    yhguiden.se/utbildning/ocellus-information-systems-ab/mobila-system-och-git-geografisk-informationsteknologi
    yhguiden.se/utbildning/edugrade/javautvecklare
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/applikationsingenjoer-mot-industri-fordonsbranschen
    yhguiden.se/utbildning/campus-varnamo/webbutvecklare-net-distans
    yhguiden.se/utbildning/campus-varnamo/3-D-print
    yhguiden.se/utbildning/it-hogskolan/it-sakerhetstestare
    yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/javautvecklare
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/ingenjoer-ai-och-maskininlaerning
    yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/frontendutvecklare-distans
    yhguiden.se/utbildning/agstu-ab-arbete-genom-studier/digitala-system-foer-fpga-teknik
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/data-center-technician-engineer
    ***
    I rubriken men även i frågan undrar du om du kan höja ditt meritvärde. Högsta möjliga meritvärde man kan få/uppnå är 22.5. Har man lägre, så kan man höja men hur? I ditt fall blir det ganska svårt för att du redan har examen från gymnasiet och komvux kommer därför troligtvis ej ta in dig på kurserna (förutom de kurser som du saknar för behörighet). Det är i så fall prövningar (att du bokar in dig på prövningar i de kurser som ingår i ditt examensbevis). Läs gärna på https://www.fragasyv.se/info/provning

    Men, vid ansökan till Yrkshögskoleutbildningar görs Sammantagen bedömning, alltså spelar betygen endast viss roll men inte avgörande roll. Så, det är mycket möjligt att du med de betygen du redan nu har kan komma in på flertal olika yrkeshögskoleutbildningar. Så, kika gärna på utbud på www.yhguiden.se

    Studie- och yrkesvägledare