Isa
    Jag går sam beteende första året i gymnasiet. Trodde man läste moderna språkvalet bara ett år så jag tänkte att det kan funka men fick reda på förra veckan att jag måste gå det i tvåan också. Vet att moderna språk ingår i sam linjen men kan verkligen inte gå. Lär mig inget på lektionerna och tycker dom är extremt onödiga och känns som en väldigt lösning med tid av mina studier. Lektionen jag har är 3h lång vilket är en för lång lektion för mig när jag inte går med någon jag känner och känner mig inte särskilt bekväm och trygg på lektionerna. Undrar därför om jag skulle välja att hoppa av moderna språkvalet vad händer då? Kan jag göra det? Kommer jag kunna få en gymnasier examen även fast jag hoppade av en kurs som jag själv tycker är väldigt onödig?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Isa,

    i Samhällsvtenskapsprogrammet, alla inriktningar, ingår det 2 kurser "moderna språk". De kan man ersätta med Modersmål, om man har ett annat modersmål än svenska.

    Eftersom 2 kurser, 200 poäng, moderna språk är på Samhällsvet.programmet obligatoriska, så kan man tyvärr inte ta ut examensbevis från SA-programmet utan betyg i 2 kurser moderna språk eller modersmål /om man har ett annat modersmål än svenska och kan därför läsa sitt modersmål på gymnasiet/.

    F betyg i 2 kurser moderna språk kan man ta in i sitt examensbevis. Det drar ner jämförelsetalet rätt mycket men man kan ändå bli behörig till eftergymnasiala utbildningar.

    Om du hoppas av då kommer inte läraren ha Underlag för att sätta betyg; då kan du inte få F betyg; du kan inte få ngt. betyg och kommer inte uppfylla kraven för examensbevis från SA-programmet, tyvärr. Och dessutom blir du av med studiebidraget - eftersom deltidsstudier ej ger rätt till studiehjälpen från CSN.

    Lösningar som finns

    1. försöka byta till estetiska programmet, inriktning Estetik och media - på ES är inte moderna språk obligatoriska;

    2. försöka stå ut med moderna språk och gå på lektionerna och försöka få godkänt betyg; och om inte det går att få godkänt betyg, få F betyg; ta F betygen in i examensbeviset och ändå få behörighet till eftergymnasiala utbildningar;

    3. om du har ett annat modersmål än svenska kan du läsa ditt modersmål i stället för moderna språk, om lärare finns som kan undervisa i det språket;

    4. du kan fråga om du kan påbörja ett Annat modernt språk. Gymnasieskolorna erbjuder tyska, franska och spanska; du kan därför be att få hoppa in i ett nytt språk, i en nybörjar kurs.

    vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte