Jag ska söka universitet till hösten 2019 och har kikat mycket på sociologi då det inte är möjligt för mig att läsa till socionom i nuläget (har inte läst matte 2). I framtiden vill jag gärna jobba med ungdomar som mår psykiskt dåligt, inom kriminalvården eller som sexolog och jag undrar vilka masters man kan ta med en kandidat som sociolog. Fungerar det som grund om jag t.ex. skulle vilja ha en master i sexologi eller borde jag gå en annan väg?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32141 frågor besvarade.
Kan jag jobba med psykisk ohälsa som utbildad sociolog?
Jag ska söka universitet till hösten 2019 och har kikat mycket på sociologi då det inte är möjligt för mig att läsa till socionom i nuläget (har inte läst matte 2). I framtiden vill jag gärna jobba med ungdomar som mår psykiskt dåligt, inom kriminalvården eller som sexolog och jag undrar vilka masters man kan ta med en kandidat som sociolog. Fungerar det som grund om jag t.ex. skulle vilja ha en master i sexologi eller borde jag gå en annan väg?
2 Svar
Hej Julia,
Masterprogram i sexologi kräver för behörighet - kandidatexamen inom "människobehandlande" kunskapsområde. Exakt vad de betraktar som "människorbehandlande" är det svårt att svara på, om man ej jobbar just med antagning till det masterprogrammet.
Det är alltså bra att ställa frågan direkt till personal på det programmet.
Hej igen, fick nu svar från Mitt universitetet, se nedan:
Eftersom det är brist på socionomer i dag, går det att läsa fristående kurser inom socialt arbete på distans som endast kräver grundläggande behörighet. Malmö, Lund och Umeå har det bl. a. Det behöver kompletteras med juridikkurs i sociallagstiftning (socialrätt), samt eventuellt andra specialkurser inom det beteendevetenskapliga området. Du skriver att fördjupningen ligger i sociologi, men vad mer ingår i utbildningen? Gävle har socialt arbete med ungdomar t ex. Se länk nedan:
https://www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=&f=1%5bS533*4%5bk*8%5bd&p=2
Det finns en del kurser att gå inom psykisk ohälsa för att komplettera det man har i bagaget. Se länk nedan, har bara tagit med distans
https://www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=psykisk%20oh%C3%A4lsa%20&f=4%5Bk*8%5Bd
de som kallar sig beteendevetare har ofta en kombination av flera beteendevetenskapliga ämnen i sin examen.
Mälardalen har ett masterprogram, där det är OK att ha sociologi som fördjupningsämne, se nedan
https://www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=psykisk%20oh%C3%A4lsa%20&f=4%5Bp*6%5B413
Mittuniversitetet har ett magisterprogram, Arbetsliv, hälsa och rehabilitering, 60 hp på distans,50% studietakt. Se länk nedan.
https://www.miun.se/utbildning/program/idrott-halsa-och-vard/magisterprogram---arbetsliv-halsa-och-rehabilitering/om-programmet/?term=ht2019-vt2020
Hälsningar
Central studievägledare
Mittuniversitetet
Hej igen, fick nu svar från Stockholms universitet, var god läs nedan:
... som erfaren karriärvägledare tycker jag att vi, i stället för att komma med färdiga svar, kan tipsa studenten att själv ta reda på vilka utbildningar som kan passa, både genom att leta via olika universitets hemsidor men även eller kanske framför allt genom att aktivt kontakta intressanta arbetsgivare för att höra vad de tycker är lämpligt. Hjälp till självhjälp anser jag vara det bästa vi kan ge hjälplösa studenter!
En fråga: vad ska man med utbildning till? Tre skäl: för att skaffa sig kompetens, dvs kunskaper och färdigheter som kan vara till nytta när man utför ett arbete; dessutom kan det ofta vara ett krav som arbetsgivaren ställer; och slutligen kan utbildningen vara meriterande dvs öka chansen att få arbetsgivaren att bli intresserad av att anställa personen ifråga.
Därför ifrågasätter jag varför studenten ska ta just en master? Ska utbildningen vara till nytta i det kommande arbetet eller tror studenten att den ska vara meriterande när hen söker arbete?
I det senare fallet anser jag att studenter ofta övervärderar betydelsen av masters, dubbel-examina osv. Dessa examina är knappast biljetter till ett arbete. Ofta kan olika typer av arbetslivserfarenheter vara av större värde både när man utför ett arbete men även mer meriterande när man söker ett arbete; det gäller även vissa fristående kurser som alltså kan ge större ”praktisk nytta”.
Masterutbildningar är sällan av ”praktisk nytta” utan syftar ju ofta snarare till att vara ett steg vidare till kommande forskarutbildning.
Men okej… här är några exempel på fristående kurser som erbjuds av Stockholms universitet som studenten (och du!) kan kolla på och som kan vara till nytta i den typ av arbete som studenten är ute efter, https://www.edu.su.se/utbildning/alla-program-och-kurser/frist%C3%A5ende-kurser/frist%C3%A5ende-kurser-grund-och-avancerad-niv%C3%A5-1.377824
Annars kan som sagt olika arbetslivserfarenheter både vara till större nytta i arbetet och mer meriterande. Vilka då? Det borde studenten kunna fråga intressanta arbetsgivare om. Förslagsvis finns det ofta arbeten, t ex sommarjobb, inom kriminalvården.
Till sist undrar jag varför du skickar denna fråga vidare till oss? Eftersom du är Studie- och yrkesvägledare så är du säkerligen kompetent att på egen hand ge studenten stöd och tips i denna fråga.
Med vänligaste hälsningar
Studie- och karriärvägledare
Hej,
vi fick svar från den ansvarige för masterprogrammet i sexologi som skriver att examen från någon människobehandlande utbildning är: barnmorska/sjuksköterska, psykolog, socionom, kurator, läkare/gynekolog, arbetsterapeut, fysioterapeut och lärare.
Alternativt kan den sökande ange det som kallas ”reell kompetens”, det vill säga att man har arbetat med sexologiska frågor i många år inom ramen för en anställning. Examen i sociologi räcker inte till, om det inte finns reell kompetens med i bilden.
Alltså, ett av alternativen är att ta Lärarexamen och på så sätt bli behörig söka master i sexologi. På vissa lärarprogram är det (tyvärr) lätt att komma in.
Med vänlig hälsning
ANNA
Hej igen, fick idag svar från Malmö Universitet; var god läs nedan:
Hej,
Mer om utbildningen finns här: https://edu.mah.se/sv/program/sasxm
BEHÖRIGHETSKRAV
Svenska B och Engelska A samt examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) inom det människobehandlande området.
Som utgångspunkt kan det sägas att vi inte kan ge förhandsbedömningar på behörighet, eftersom vi måste se den specifika dokumentationen som ligger till grund för bedömningen. Däremot kan det sägas att man generellt sett inte uppnår kraven på ett utbildningsprogram inom det människobehandlande området med en kandidatexamen i sociologi, då det anses vara för teoretiskt inriktat.
Med vänlig hälsning
Admissions officer
Malmö University
Student administration
Admissions
Frågor och svar taggade med 'högstadielärare' (8 st.)
-
Är behörig 1-6 idrottslärare, hur gör jag för att bli 7-9?
Hej! Jag har gått utbildningen lärare inriktning fritidshem vilket ger mig behörighet för att undervisa i ett estetiskt ämne, jag har då valt idrott. Jag har då behörighet, för att undervisa i idrott och hälsa samt sätta betyg på...
Hej Sebastian,se avsnitt UTBILDNING i yrkespresentationen Idrottslärare på Framtid.seDet bästa svaret på din fråga om hur du blir behörig Idrottslärare... Läs hela svaret -
Läsa på ämneslärare inom gymnasieskolan ~ högstadiet?
Hej! Jag undrar om man kan läsa ämneslärare inom gymnasieskolan fast ta examen inom högstadiet och sedan jobba som ämneslärare 7-9 istället går det? Jag vet att det är olika program men i min hemort så finns det endast ämneslärare...
Hejsan, som reglerna ser ut nu, så är gymnasielärare behörig även på grundskolans högstadiet, år 7-9, i samma ämnen som hen är gymnasielärare för. :) -
modersmål och läsa till ämneslärare?
jag har spanska som modersmål. Vill välja program, vill gärna bli lärare i spanska på högstadiet.. Jag undrar vilka vägar finns det för det? bara ämneslärarprogram? eller jag har funderat länge på att ansöka att läsa...
Hej Maria,på högstadiet är lärare oftast behöriga att undervisa i 3 ämnen. Om du kommer ha endast spanska som ditt undervisningsämne, blir det kanske omöjligt för dig att... Läs hela svaret -
Vilka gymnasiekurser krävs för att bli lärare?
Jag vill bli lärare i historia och idrott på högstadienivå. Tack i förhand!:)
Hej Benjamin, jag hittade info om Ämneslärarprogrammet - Gymnasielärare i idrott och historia >> - kika gärna på den utbildning; behörighet som uppges att man ska ha... Läs hela svaret -
Ämneskomination 7-9?
Hej, jag är en tjej på 20 som hösten 2018 ska läsa till ämneslärare 7-9 på Linköpings universitet. Jag skulle gärna ha svenska som ingångsämne men känner mig inte bekväm med att undervisa i något annat språk så som engelska eller tyska. Jag har istället tänkt ta samhällskunskap som andra ämne...
Grundlärarutbildnignar är under "översyn" och förändringar i lärarutbildningar för grundskolelärare kan införas. Vilka förändringar och när - vet vi ännu inte.... Läs hela svaret -
Är det någon anledning till att 7-9 lärarutb inte finns på distans?
Jag vill verkligen bli lärare men kan inte flytta från Östersund. Drömmen är biologi och idrott för högstadiet men iallafall biologi och högstadiet. Men det finns ingen väg att gå för att göra det som det verkar? Och inga lärarutbildningar alls för 7-9 finns på distans, finns det någon anledning...
Hej Ella, de flesta högskoleutbildningar startar på hösten och utbudet fastställs till 15 mars, då ansökningsperiod börjar. Vi kan hoppas att ett... Läs hela svaret -
Vilket linje borde man välja?
Hej jag ville gärna vetta vilket linje jag borde ta för att bli en ämneslärare för åk 7-9 i både matte och engelska
Hej Nikolas, du behöver sikta på att läsa mycket matematik på gymnasiet - t o m Matematik 4. Matte 4 är en obligatorisk kurs på Natur/natur>< och på Teknik/teknikvetenskap>>.... Läs hela svaret -
Vilken linje skall jag välja?
Hej jag är 15 år och ska välja gymnasium snart och vill bli so lärare för åk 7-9. Och funderar på att välja sambetende funkar det?
Ja, Roni, det funkar bra! I Sam-beteende >> ingår alla kurser som krävs för behörighet.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga