Adam

    Jag har precis börjat på ett tekniskt basår för att få behörighet till ingenjörsprogrammen, jag läste att det inte spelar någon roll om man går teknisk eller naturvetenskaplig inriktning utan man får behörighet genom båda två, men jag såg efteråt att någon sa att det är bara genom tekniska inriktningen som man får denna behörighet, så vad är det korrekt, och om jag inte har behörighet automatiskt, vad kan jag göra får att få det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    basåren kan ha (lite) olika innehåll.
    För särskild behörighet till civilingenjörsprogrammen behöver du ha godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi1 och matematik4 men även andra kurser kan krävas, beroende på vilken inriktning just det civilingenjörsprogrammet har - se hur särskild behörighet beskrivs för det programmet som du helst vill komma in på. På vilket sätt du uppnår särskild behörighet, t.ex genom att läsa på komvux, prövningar eller basåret (som kan finnas på folkhögskolorna, på komvux och på högskolenivå) spelar ingen roll. Du blir "lika behörig" för det, men det kan spela roll för hur högt meritvärde du kommer att konkurrera med när du söker till programmet.
    Vänligen uppge hur särskild behörighet till "ditt framtida" program beskrivs + se vad det basåret innehåller som du har påbörjat läsa (vilka gymnasiala kurser som innehåll i basåret motsvarar). Om du uppger om basåret är på en folkhögskola, högskola-universitet eller på komvux, kan jag även svara om hur ditt meritvärde påverkas (eller inte påverkas).

    Du skriver i rubriken till din fråga - Kommer jag in på civilingenjörsprogrammet ... men sedan frågar du om du blir Behörig. Att bli behörig är nödvändigt, men att man blev behörig behöver inte per automatik ge plats på utbildningen. Om du inte kommer in genom platsgarantin måste du konkurrera om plats.
    Konkurrera kan du med resultatet av högskoleprovet eller/och med ditt meritvärde. Om du inte var behörig direkt efter gymnasiet, kommer du prövas i betygsgruppen BII (kompletteringsgruppen). Du kan samtidigt även prövas i HP, om du har gjort högskoleprovet.