elev

    Hej! Jag går natur och fick F i fysik 1 MEN godkänt i fysik 2. För att komma in på sjuksköterska behöver man naturkunskap, fungerar kemi 2, biologi 2 och fysik 2 som substitut för Naturkunskap 2. Kan jag komma in med godkänt i fysik 2 och biologi 2 och kemi 2 trotts mitt F i fysik 1?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du blir behörig till sjuksköterskeprogrammet med godkänt betyg i fysik 2 i kombination med godkända betyg i en av kurserna i ämnet kemi och en av kurserna i ämnet biologi, på gymnasiet. Alltså om du har eller kommer att få godkända betyg i fysik2, kemi1 och biologi1 så blir du, vad gäller "naturkunskap" behörig till sjuksköterskeprogrammet. Det finns flera krav också: du måste få ut examensbevis från gymnasiet eller från komvux; du måste ha godkända betyg även i svenska 2,3 och engelska 6 + i samhällskunskap 1b och i matematik 2.
    Sedan kommer du, om du blir behörig, konkurrera om plats på ssk-programmet. F i fysik1a drar ner ditt meritvärde ganska mycket. Du vinner på att försöka få godkänt betyg i fysik1a. Eftersom du fick F när du läste den kursen på gymnasiet, har du rätt att göra prövning i den kursen innan du går ut gymnasiet och jag råder dig göra det. Om du får E i fysik1a, i stället för att du idag har F, så kommer du höja ditt snittbetyg med cirka + 0.6 (vilket kan utgöra skillnad med att komma in respektive inte komma in på ssk-programmet).
    Hänvisningar:
    -- om kraven för examensbevis från gymnasiet se gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    -- om yrket Sjuksköterska se framtid.se/yrke/sjukskoterska och du får också gärna kika på "liknande yrken" som t.ex:

    Apotekstekniker - utbildning ges i Sverige inom yrkeshögskola;

    Barnläkare

    Barnsömnspecialist

    Djursjukskötare

    Embryolog

    Ergonom

    Gipstekniker inom sjukvården

    Habiliteringsassistent

    Habiliteringspersonal

    Hematolog

    Kirurg

    Perfusionist

    Radiolog

    Rehabiliteringskoordinator

    Röntgensjuksköterska

    Sexolog

    SOS-operatör

    Steriltekniker  - utbildning ges i Sverige inom yrkeshögskola;

    Synrehabiliterare

    Tandsköterska  - utbildning ges i Sverige inom yrkeshögskola;

    Studie- och yrkesvägledare
    • elev : Tack! Jag ska söka in med högskoleprovet. Påverkar det ändå?
    • Milla :

      Det kan det göra. T.ex om ditt resultat från högskoleprovet "sätter dig" i följande situation: det finns en sista ledig plats för de som konkurrerar med HP-resultatet och ni är flera som har exakt samma resultat från högskoleprovet, då tittar antagning.se på vem av er som har högre meritvärde i betygsgruppen/betygsgrupper... så du kan på så sätt vinna i att ha högre meritvärde. Det kan också bli så att du inte kommer in i HP-urvalet (för att de andra har högre högskoleprovsresultat) men du kanske i stället kommer i betygsgruppen (BI, direktgruppen, om du blir behörig på de betygen som ingår i ditt examensbevis). Vidare gäller också: examensbevis från gymnasiet eller från komvux kommer gälla framöver och inga ändringar i examensbeviset kan göras. F i ditt examensbevis kommer stå där för all framtid... Du kan i framtiden komma på att du vill göra "nåt annat": söka till andra utbildningar, söka jobb direkt eftergymnasiet, söka jobb eller utbildning utomlands och då kommer det varje gång du behöver skicka in ditt examensbevis från gymnasiet synas F i en så pass stor kurs som fysik 1a är ... Dessutom kan du i ditt examensbevis från gymnasiet ha max 250poäng F. Och fysik1a går på 150poäng. Då är det ännu en 100p. eller två 50p.kurser (som max) som du har "råd" att ha F i, skulle du få F i fler kurser, så kommer du får ut studiebevis och sakna grundläggande behörighet till svenska högskole-/universitetsutbildningar. De betygen du får i slutet av år3 kommer du inte hinna göra prövningar i innan du går ut gymnasiet, för att betygen sätts i princip dagen innan examensbevis eller studiebevis utfärdas... så, skulle du missa ngt i trean, så riskerar du inte bli behörig till högskola-universitet, och du behöver då komplettera mot examensbevis på komvux. På så sätt kan du "förlora" ett helt år... Och om du har högt betyg i kursen Idrott-och-hälsa1 så förlorar du det betyget också... detta för att det betyget får inte ingå i examensbevis från komvux. Efter gymnasiet är det jättesvårt att hitta var man kan göra prövning; det kostar också 500 kr (som det är nu men prövningsavgift kan också höjas framöver...). Du kommer också behöva ta ledigt från jobb eller missa andra studier i två eller tre dagar (för prövningens olika delar... jag tror det ingår "labbar" i fysik1a, så tredje delen blir "labbdelen" då är det tre dagar). Så, när du innan du går ut gymnasiet har möjlighet att "lätt och smidigt" göra prövning så tycker jag du bör göra det. Det är du som bestämmer men det finns så många fördelar för dig att göra det (och när du fick godkänt betyg i fysik2, så borde du rimligtvis kunna få lägst E i fysik1a... men sikta gärna på så högt betyg som möjligt! Det är inget som säger att du inte kan få A på prövningen i fysik1a... betyget sätts utifrån de kunskaper som du uppvisar den dagen som betyget sätts).

    • elev :

      Jag skrev HP i våras och fick 1.5. Jag vill plugga på GU och där var antagningen för ssk 0.8 på våren 2022. Har jag ändå små odds i och med mina betyg eller är det ganska sannolikt att jag kommer in (om antagningspoängen är ungefär densamma våren 2024?)

      Jag känner att jag verkligen inte vill pröva fysik 1, den kursen var så extremt tråkig för mig och det är det sista jag vill just nu

    • Milla :

      Antagningsgräns till ssk-programmet på GU har sedan våren 2019 inte varit högre än max 1.10 (i HP-urvalet) så om du har 1.50 då är min gissning att du kommer in i HP-urvalet, men då är det för dig viktigt att inte missa kraven för gymnasieexamen (för att du måste få ut just Examensbevis och inte ett Studiebevis). Ett av kraven för examensbevis är max 250poäng F men inte i vilka kurser som helst. T.ex gymnasiearbete måste du ha godkänt i. Du måste också ha godkänt i bland annat svenska 3, eller svenska som andraspråk 3. Och du har "råd" att max ha ännu 100poäng F, förutom i fysik1a för att annars överskrider du 250p.gräns för hur många F man kan ha och ändå uppfylla kraven för examensbevis. ... Du gör som du vill vad gäller prövningen. Jag tycker dock fortfarande att du missar en bra möjlighet att "snygga till" ditt examensbevis. Du behöver inte ens förbereda dig inför prövningen... du kan också chansa på att du får i alla fall E (tänker så här: du har ju läst en högre/svårare kurs, fysik2, och fick godkänt, då borde du de facto ha kunskap som räcker för att få lägst E även i fysik1a...). Du gör givetvis som du vill... jag skulle dock absolut använda mig av en sådan "fin möjlighet" att få "snyggare examensbevis" och mindre chans att missa kraven för examensbevis... skulle du t.ex på våren i årskurs 3 få F i två stycken 100p.kurser "till" + du har redan F i 150p.fysik1a... så går du ut med studiebeviset och kan då inte bli antagen till någon svensk universitetsutbildning till hösten samma år. Men jag ska inte tjata på dig. Du bestämmer själv. Det kan också gå jättebra att komma in på ssk-programmet och så kanske du aldrig mer behöver använda dig av ditt examensbevis efter det... det kan bli så, eller så ändrar du dig och vill bli ngt annat än sjuksköterska ... du har många år innan pensionen... du kan ändra dig många ggr framöver...

    Läs alla kommentarer