Apollo

    På antagning.se står resultatet från mitt gamla högskoleprov, jag ska göra provet som är nu på söndag. Målet är att jag ska konkurrera med resultatet som jag får nu, men urval grupper som PIL tar det näst senaste resultatet. Har aldrig ansökt för att starta på en vår termin, så till våren på läkarprogrammet kommer det senaste betyget att användas för att konkurrera eller kommer de ta förra terminens resultat? På antagning står mitt gamla högskoleprov resultat, det kan förstås bero på att jag inte har gjort den kommande provet än, men är undrade om den är låst med ansökan eller om den kommer ändras ifall jag nu får högre poäng. Hoppas jag var tydlig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    HEJ, som regel gäller det högsta högskoleprovs-resultatet, oavsett om det det senaste eller det tidigare resultat. Men PIL är ett undantag. Vad jag förstår av informationen på ki.se/alternativt-urval så konkurrerar du i just PIL med det tidigare högskoleprovsresultatet: följande står på sidan som berättar om PIL på KI - "Observera att du inte kan konkurrera med ett högskoleprovsresultat som du har fått under samma termin som du deltar i PIL. Det beror på att KI inte hinner få innevarande termins högskoleprovsresultat innan kallelsen till testet skickas."
    Men du kanske ansökt också "som vanligt" (utanför PIL) och då borde du kunna konkurrera i HP-urvalet med det senaste högskoleprovs-resultatet. Det är i alla fall så jag förstår reglerna. Jobbar dock inte på Antagning.se

    Studie- och yrkesvägledare