Anonym
    Hej! Jag läser grundlärare inriktning fritidshem, om jag vill bli förskolelärare kan jag komplettera genom att läsa till somliga kurser eller måste jag i så fall gå den utbildningen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du söker och kommer in på förskollärarprogrammet - kan du, när du blir Antagen, ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. Då tittar de utbildningsansvariga på dina tidigare meriter och svarar vad du ev kan tillgodoräkna .

    • : Men jag måste med andra ord gå hela utbildningen och i så fall tillgodoräkna? Man kan inte läsa till någon kurs enbart som komplement om man har examen i grundlärare inriktning fritidshem?
    • Mikael : Det finns inte några sådana på förhand framtagna "överbryggande" utbildningar (kompletterande utbildningar). Du får gärna prata med studievägledare på förskollärarutbildningar. Det de svarar när man frågar om man med en hel- eller med delar av andra högskoleutbildningar kan komplettera, att man ska söka till programmet och OM MAN KOMMER IN - då kan man ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning; och i så fall jämför de utbildningsansvariga vad personen redan har för godkända högskolebetyg med innehåll i förskollärarprogrammet och i fall några kurser är identiska eller väldigt lika - kan man i så fall få hoppa över just de kurser.
    • Mikael : Du kan också kika på vilka kurser som läses på förskollärarutbildningen; och jämföra med vilka kurser du redan har godkända betyg i. Ser du några kurser som har exakt samma namn, då är det troligtvis så att den kursen ska du inte behöva läsa på nytt, utan den kursen blir i så fall troligtvis "tillgodoräknat".