Kevinn

    Jag har sammanlagt 500 poäng från gymnasiet och har sedan lagt till 1000 poäng från komvux. För att nå en gymnasieexamen saknar jag nu 900 poäng. Planen är att studera på folkhögskolan vid årsskiftet 2024, men jag har hört att de använder ett annat sätt att ge betyg och omdöme. Hur påverkar detta min möjlighet att söka mig in på yrkeshögskola när jag är klar med mina gymnasiestudier?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    just yrkeshögskola gör (ofta) egna bedömningar och det kan inte uteslutas att du skulle kunna komma in på en yrkeshögskoleutbildning på de meriter som du redan nu har. Det är inte 100% nödvändigt för dig att studera mer, men det är bra om du gör det - du har då större chans att komma in på en yrkeshögskoleutbildning + du får mer kunskap och blir bättre förberedd både inför studier på yrkeshögskola och inför ditt framtida arbetsliv.
    Du kan överväga följande: om du vill söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt som du söker till flera olika folkhögskolor. På folkhögskolorna söker du till allmänna kurser på gymnasial nivå. Det är smart att samtidigt även söka komvux-kurserna (det gör du i den kommunen där du är folkbokförd). Skulle det visa sig att du kommer in på flera ställen, kan du välja vilken utbildning du tackar Ja till och vilka du tackar Nej till.
    Vad gäller folkhögskolornas allmänna kurser på gymnasial nivå, så är målet med studierna där - att uppnå studieomdöme om grundläggande behörighet till högskolestudier och det omdöme (om man uppnår kraven) får man med en siffra som, som högst, kan bli 4.0.
    Studieomdöme om grundläggande behörighet kan man, som snabbast, uppnå på ett läsår. Man kan också få ut studieomdömen för särskild behörighet i de enskilda gymnasiala kurser.
    Skulle du med omdöme från en folkhögskola söka till svensk högskole- eller universitetsutbildning skulle du prövas i BF-urvalsgruppen.
    Vad gäller yrkeshögskola, så brukar det - vad gäller behörighet - ofta stå att de sökande bör ha gymnasieexamen men omdöme från en folkhögskola om grundläggande behörighet är en "motsvarande utbildning" så de borde gå bra att söka till YH-utbildningar med omdöme från en folkhögskola.
    Att komma in på en folkhögskola är inte en självklarhet. Antal platser är begränsat och vad jag vet så brukar folkhögskolorna prioritera anta de som helt saknar gymnasiekompetens och ska läsa på allmänna kurser i tre läsår. På grund av detta råder jag dig att ha "plan B" och helst även "plan C", alltså söka även till andra studieformer än folkhögskola. Du kan också söka allmänna kurser på många olika folkhögskolor. Varje folkhögskola gör egen antagning.
    Om studieformen folkhögskola var god läs på framtid.se/studier/folkhogskola

    Studie- och yrkesvägledare
    • Kevinn : Tack för svaret!