Elev006

    (Jag går i tvåan i gymnasiet och måste få minst cirka 21,88 i merit för min drömutbildning, alltså har jag inte "råd" med att få många B:n eller C:n. Jag hade kunnat gå engelska 7 som hade gett mig det sista meritpoänget som jag behöver, men jag är orolig över att den kursen hade sänkt mig för mycket betygsmässigt. ) Om jag förstått det rätt ger moderna språk 4 också ett meritpoäng, vilket hade varit ett bättre alternativ för mig. Eftersom jag redan har förkunskaper samt studerar språket på egen hand nästan varje dag. Jag läser italienska steg 2 nu och kommer läsa steg 3 i trean. Min skola erbjuder som jag vet bara att välja steg 1-3 i italienska och min fråga är då om jag kan fråga om att göra en prövning i steg 4 ändå? Om det gör någon skillnad så borde min lärare vara behörig till kuren. Min plan är också att studera till prövningen på egen hand såklart. Måste kursen skrivas in i sin individuella studieplan för att få pröva i den och är det möjligt för någon att ta beslutet att skriva in den i min individuella studieplan isåfall? Vem är det som tar beslutet, lärare studievägledare eller rektor? Jag undrar också om jag räknas in i urval utan komplettering om jag prövar under gymnasietiden?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du gör prövning under gymnasietiden (alltså betyget sätts innan datumet för utfärdandet för examensbeviset) då prövas du i BI, direktgruppen.
    Vad gäller rätten till prövningen för gymnasieelever, så är den mycket begränsad. Det är dock inte förbjudet för skolorna att frivilligt erbjuda eleverna prövningar. Varför det inte görs så mycket är för att det är tidskrävande/resurskrävande för skolorna och så kommer det också en "rättvisefrågan" in i bilden (om du för göra prövning i en kurs som inte är obligatorisk på ditt gymnasieprogram, då borde alla andra elever på din skola också göra var sin prövning och det blir en ohållbar situation för skolan - det är mycket av lärartid som i så fall ska gå till prövningar...). Du får givetvis fråga om det på din skola. Men var beredd på att du kan få Nej som svar.
    Det där med "kurser som är inskrivna i elevens individuella studieplan" tolkas oftast som "obligatoriska kurser", alltså det är i de kurser utan vilka eleven inte kan ta ut examensbevis som eleven kan kräva göra prövningar. Om din skola frivilligt erbjuder dig prövning, spelar det ingen roll om kursen är inskriven i din individuella studieplan eller inte.
    Jag hoppas du är medveten om att Italienska 4 är svårare kurs än Italienska 3. Om du ska läsa Italienska 3 fram till slutet av årskurs 3 på gymnasiet, hur ska du kunna få högt betyg på prövningen i en högre/överliggande kurs, undrar jag? du behöver inte svara på den frågan, men ta bara och fundera på det...
    Du skriver att du behöver uppnå ett visst meritvärde (21.88) för att komma in på din drömutbildning men antagningsgränsen bestäms ej på förhand, utan kan ses endast i efterhand, när antagningen är genomförd. Du kan komma in med lägre meritvärde eller så kommer man inte in ens med 22.5 som är högsta möjliga meritvärde (detta för att det kan bli fler sökande som alla har högsta meritvärde, 22.5, och då kan platserna på utbildningen lottas ut bland de som har 22.5 i meritvärdet). Ingen kan veta hur högt meritvärde som kommer ge plats på utbildningen.
    ang.Engeska 7 - fundera på följande: att kunna mer engelska är en stor fördel i alla yrken och alla utbildningar. Det kan vara så att du i längden vinner på att läsa eng7 och detta även om du får lägre betyg än A eller B i den kursen. För att få + 1.0 meritpoäng räcker det att du får E. Men givetvis är det bättre om du får högre betyg, så högt som möjligt.
    Jag tänker också på följande: vi säger att du får göra prövning i Italienska 4, att rektorn på din skola beviljar dig det, men du måste ju i vilket fall läsa tillräckligt antal poäng och om du inte läser engelska 7, då läser du en annan likastor-kurs på 100poäng och lägger tid och energi på den "andra" kursen. Så, vad vinner du på att undvika läsa eng7?
    Du kan också fundera på om du kan få max antal meritpoäng för matte. Mattekurserna kan ge (sammanlagt) + 1.5 meritpoäng. Ihop med 0.5 meritpoäng för Italienska 3 blir det 2.0.
    "Summan av kardemumman" - du får gärna fråga på din skola om du kan få göra prövning i Italienska 4. Men fundera på att läsa eng 7 "i stället". Försök också få så höga betyg som möjligt i alla kurser du läser. Gör högskoleprovet så många ggr du kan (högsta resultat kommer att gälla). I HP-urvalet kan man komma in även med lägre meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev006 : Tack så mycket för ett snabbt svar! Ja, jag är medveten om att en överliggande kurs är svårare, men jag tror jag hade klarat av det pga jag redan ligger på nivå b1-b2 i språket och har haft det som modersmål tidigare. Jag estimerade 21,88 beroende på tidigare år och är medveten om att det ändras. Du har definitivt rätt i att Eng 7 är en fördel, men det jag hade tjänat på att inte ha kursen är att slippa läraren som det känns har något emot mig... Tack för hjälpen!
    • Milla : Jättebra om du känner att mitt svar har hjälpt dig. Lycka till!