Lina
    Hej! Jag vill lära mig ryska. Är halvrysk och fick undervisning när jag var liten, men var motstridig vilket ledde till att mina kunskaper inte ens är grundläggande idag. Har jag rätt till någon speciell undervisning eftersom detta är mitt modersmål, eller hur kan jag plugga upp detta på bästa sätt? Är 20 år, ska flytta till Varberg (och plugga högskola, så distans hade nog passat bäst) och vill i första hand bara läsa en grundläggande kurs.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    det är på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, och inte där du bor (om det är olika kommuner) som du har rätt att studera - om undervisning i de rätta kurser erbjuds. Se om din nuvarande kommun eller Varberg kan erbjuda undervisning i Moderna språk (ryska) 1. Jag antar att det är just första kursen (nybörjarkurs) du behöver börja med. Jag kikade på komvux kursutbud i Varberg - och kan inte se att det erbjuds undervisning i ryska - du kan titta själv eller kontakta dem och fråga.

    Förutom komvux kan undervisning finnas även på studieförbund - som t.ex på folkuniversitetet.

    Högskolor/universitet kan erbjuda diverse olika kurser - ex. en distans kurs i rysk litteratur lu.se/lubas. Hela utbudet av kurser och program på högskolenivå i Sverige bör finnas på www.studera.nu

    Jag tvivlar på att det skulle finnas någon speciell undervisning just för personer som är vuxna och vill lära sig sitt "modersmål". Enligt den vetertagna definitionen är Modersmål - det språket som man kan bäst

    Ännu ett sätt att få undervisning är med hjälp av en privat lärare/läxhjälpare.

    Länktips: Framtid.se/information/studieforbund.
    yrke/laxhjalpare.
    varberg.se/utbildning/gymnasial-vuxenutbildning.

    Studie- och yrkesvägledare