Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    det är inte förbjudet att läsa arabiska som moderna språk och får du godkända betyg i Arabiska 3 och/eller 4 får du meritpoäng för det.
    Men det kan inte garanteras att komvux kan erbjuda läsa de kurserna. Det måste du fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Att läsa på högre nivå än Grundskola, kan, över huvudet taget, inte garanteras. Detta pga det i Sverige endast Grundskola som är obligatorisk och på gymnasienivå läser man "i mån av möjlighet"; alltså om du har tur, kan du läsa de kurserna på komvux; i annat fall kan du försöka skaffa dig kunskaper genom självstudier och försöka hitta var du kan göra Prövning.

    Vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare
    • : tack för svaret, jag undrar om det för att jag går nu i trean och vill läsa arabiska som moderna språk men vi har inte en behörig lärare. Enligt skolverket ,läste jag, att man får läsa det i en annan skola där det finns en behörig lärare , är det sant ? . Till och med vår gamla rektor sa att jag hade möjligheten till detta. Nu säger den nya rektor att jag kanske inte får det för att deras ursäkt var pengar. Så nu jag har hittat en lärare utanför skolan som är behörig och jag gav lärarens nummer och mejl till syven i skolan. Jag har hittat en lösning om att jag kan betala för mig själv , alltså jag kommer betala all konstant som krävs. Så det enda jag behöver att rektor accepterar eller " godkänner " det för det är jätte VIKTIGT för mig och jag behöver verkligen denna möjligheten och det känns att ingen hjälper mig i denna skolan. En sista fråga också om rektor i skolan inte godkänner det alls vad kan jag göra då? Och tack igen..
    • Julia :

      Kontakta gärna Skolverket: 08-527 332 00 och telefontid på vardagar kl.9.30-11.30 och kl.13 till 15. Vad vi vet att det är endast Tyska, franska och spanska som måste erbjudas som moderna språk på grund- och gymnasieskolorna i Sverige, andra språk kan erbjudas om "möjlighet finns"... alltså det är inte obligatoriskt för skolorna att erbjuda de språken. På Komvux erbjuds moderna språk "i mån av möjlighet", behöver alltså inte erbjudas alls, detta pga det går att få ut examensbevis från komvux utan att ha läst moderna språk.