A.f

    Jag har en vän som är född 2006 och har hoppat ner en årskurs när hon kom till landet. Jag är dessutom född 2010 och har hoppat upp 3 årskurser. Vi ska nu båda börja första ring (1an) i gymnasiet. Kommer detta påverka vårt csn/studiebidrag?Jag har uppfattat det som att jag (född 2010) inte kommer få csn alls utan fortfarande få barnbidrag. Vi är dock inte lika säkra på hur det kommer bli för henne. När hon fyllde 16 år (14 juli 2022) fick hon tydligen ett brev där det stod något om csn. Hon gick därefter och pratade med vår mentor vid skolstart och han tog henne tydligen nånstans där dem bytte så att det fortfarande skulle räknas som barnbidrag. Vi har läst att betalningarna går till ens vårdnadshavare tills man fyller 18, men eftersom vår föredetta mentor på nått sätt har ändrat på hennes studiebidrag undrar vi om detta påverkar när hon kommer få bidragen direkt till sig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    "bidrag direkt till sig" får man när man blir myndig, alltså när man fyller 18 år. Frågorna om studiehjälp/studiebidrag och andra typer av ekonomisk studiestöd besvaras bäst av CSN.
    Du kan läsa information på CSN´s webbsida och du kan också kontakta de som jobbar på CSN med den typen av frågor. Eftersom vi på FRåGA SYV beslutar inte i frågor om ekonomiska studiestöd, så kan vi endast läsa det som står på www.csn.se och tolka den informationen som vi uppfattar den eller ställa frågor till personal på CSN. Min tolkning, om den skulle skilja sig från personalens på CSN tolkning av reglerna kommer inte att gälla, för att CSN har i detta fallet tolkningsföreträde.
    Så, jag tycker du vinner på att antingen själv tolka information du läser på www.csn.se eller så ställer du den typen av frågor direkt till de som har ansvar för de frågorna och beslutar i den typen av frågor, alltså till de som jobbar på CSN. Kontaktuppgifter till CSN finns på csn.se/kontakt

    Studie- och yrkesvägledare