Stephanie
    Hej,

    jag gick nyss ut från gymnasiet och gick ut med ett F i Matematik 4. Min undran är om jag kan läsa Engelska 7 (läste inte den i gymnasiet) på Komvux och ersätta betygen jag får där med den F jag fick i Matematik 4? Då skulle jag kunna hamna i urval II och ha bättre chans att komma in i den utbildningen jag önskar studera. Jag har dessutom 2.0 i meritpoäng, om det är så att det går ersätta betygen, kommer de meritpoängen som Engelska 7 ger även räknas med för att därefter få maximal meritpoäng (2.5)?

    Tack för svar i förhand och ursäkta om jag inte varit helt tydlig med min fråga.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om du har fått examensbevis, då går det inte ersätta kurser. Om du fick studiebevis, då kan du göra planering med SYV på komvux mot examensbevis som ej inkluderar matte 4 men inkluderar eng7.

    Oavsett om du kommer kunna "ersätta" betyget i matte 4, så får du meritpoäng för eng7 och kommer på så sätt höja ditt meritvärde.

    Om du har examensbevis
    genom att få godkänt betyg i eng 7 kommer du höja ditt meritvärde och med det högre meritvärde prövas i BII, kompletteringsgruppen, samtidigt som du med det lägre meritvärde prövas i BI, direktgruppen.